Hogyan jöhetnének ki az autógyártók a gödörből?


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.01.05. forrás: vg.hu

 

Komoly gondban vannak az autógyártók: adattáblázatok hegyeiből próbálták meghatározni a következő évek termelési terveit. Az elemzések és prognózisok alapján többféle - hét pecsét alatt őrzött - stratégiai tervet hoznak létre, de a krizishelyzetben érthetően nem publikálják. Arról, hogy a Toyota 2010-ben 17 százalékkal mintegy 7,5 millióra szándékozik növelni termelését, csak onnan tud a sajtó, hogy a legnagyobb japán járműipari cég egyik beszállítója kiszivárogtatta a tervet. Az említett mennyiség ugyanakkor egy millióval kevesebb a három ével ezelőtti szintnél.

 

Ha nem is hozzák nyilvánosságra stratégiai terveiket az autógyártók, ágazati elemzők az egyes országok GDP- és munkanélküliségi ráta prognózisai alapján, valamint a roncsprémium programokról megjelentek révén körvonalazni tudják a vásárlások alakulását. Az pedig az idei évben szinte csak a BRIC-országokban (Brazília, Oroszország, India, Kína) nem fog csökkenni.

Ezért az autógyártóknak a kihasználatlan kapacitások, illetve a termelés válság előtti felfuttatására felvett hitelállomány miatt is fő a fejük. Pedig az európai gyártókapacitás közel negyede már a világválság előtt is kihasználatlan volt, noha két éve még 16 millió személykocsit gyártottak földrészünkön. És 2005-2007 között minden korábbinál élesebbé vált a verseny a gyártók között: a Toyota például fejébe vette, hogy elhódítja a világ legnagyobb gyártója címet a General Motorstól. Ez sikerült is, ám a vezető japán autóipari cég azóta már bánja, hiszen a kapacitásbővítésbe fektetett óriási összegek jó ideig nem térülnek meg. A 2009-es év pedig nem szólt másról, mint a válság okozta keresletesésről, csődvédelemről, leányvállalatok eladásáról és költségvetési pénzből támogatott autócsere programról.

Az európai gyártókat a legfontosabb hazai piacokon – elsősorbanNémetországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában – meghirdetett keresletösztönző programok ugyanis az tavaly még kihúzták a csávából, de azok kifutása - illetve Franciaország esetében: módosítása - miatt az idén újabb 6 százalékkal esik vissza az értékesítés.