Mit tehet majd a következő kormány?


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.01.04. forrás: gyártástrend

A 2010-től várható magyar költségvetésekre
írt forgatókönyveket a GKI Gazdaságkutató Zrt. A december 28-án közzétett elemzés a különféle pénzügyi útkeresési megoldások felvázolása mellett megjegyzi: a magyar gazdaság 2010-ben stagnálás körüli állapotban lesz, kilábalás, szerény növekedés csak a második félévben várható.

A világgazdaságban a technikai recesszió megszűnésével még sem a pénzügyi, sem a reálgazdasági válság nem zárult le. Magyarországon a jelenlegi és a következő kormány 2010-ben szigorú fiskális és jövedelempolitikát kényszerül folytatni, ami lazuló monetáris politikára ad esélyt. A 2010-es költségvetési törvény 3,8 százalékos deficittel számol. A tartalék elsősorban az adóbevételekkel kapcsolatos kockázatok fedezésére szolgál. Ha a kiadási oldalon is többletigény keletkezne, ellentételező lépéseket célszerű tenni. A hiány tartására irányuló kormányzati akarat esetén a 2010-es költségvetés korrektnek, feszítettnek, kockázatokkal, de még reálisan elérhetőnek minősíthető. Az új kormány azonban változtathat is a költségvetési politikán, s elképzelhető az egyensúlyi cél módosítása is. Ellenzéki politikusok 7,5 százalékot elérő 2010. évi hiány kockázatát jelzik, főleg úgynevezett konszolidációs kiadások - a MÁV-csoport, a BKV, az önkormányzatok, a kórházak, a költségvetési intézmények, az MFB bizonyos terheinek átvállalása, a tervezettet meghaladó költségvetési garanciabeváltások lehetősége - következtében.

A jelenlegi hiánycél - az ellenzék által láthatóan preferált - korrekciója elvileg háromféle megközelítésben vethető fel. Az első abból indul ki, hogy a költségvetés tényleges kiadása nemcsak 2010-re, hanem tartósan magasabb a korábban gondoltnál. Ez az államháztartás egyensúlyának több évre szóló fellazítását, a nemzetközi szervezetekkel súlyosan konfrontatív megközelítést jelentene. A második felfogás szerint évközi gondok esetén akár pótlólagos bevételnövelő vagy kiadáscsökkentő intézkedésekkel, de teljesítik a 2010-re elfogadott 3,8 százalékos hiánycélt, s ennek túllépésére csak a valódi konszolidációs szükségletek miatt (és vállalati átstrukturálással) kerül sor. Az így lehetővé tett többletkiadás tehát nem jelentene érdemi többlet-vásárlóerőt 2010-re. A későbbiekben pedig néhány évre a 4 százalék körüli hiánycél fenntartását - nem pedig csökkentését - hirdetnék meg, például az adócsökkentések végrehajtása érdekében. A harmadik lehetőség szerint az új kormány az államháztartási kiadási rendszerek átfogó átalakításába kezd, s ezt párosítja a foglalkoztatás adóterheinek további jelentős mérséklésével. Úgy kívánja megvalósítani a (második változat szerinti) konszolidációt, hogy utána 2011-re teljesíti a 3 százalék alatti maastrichti költségvetési egyensúlyi kritériumot. A 2011-től a GDP arányában csökkenő államadósság mellett 2014-ben (esetleg, az adósságállománnyal kapcsolatos kritérium rugalmasabb értelmezése esetén 2013-ban) csatlakozik az eurózónához. Ehhez igazodva még 2010-ben az ország belép az ERM-2 rendszerbe és meghirdetik a csatlakozási céldátumot.

Az első megközelítés lényegében járhatatlan. A nemzetközi szervezetek, ha egyáltalán elfogadnak valamilyen módosítást, az csak egyszeri és átstrukturálással vagy reformokkal összekapcsolódó lehet. Az ellenükben végrehajtott költségvetési fordulatot a piac drasztikusan megbüntetheti. Ugyanakkor a második megközelítés esetleg, a harmadik pedig bizonyosan megvalósítható. Ezekben az esetekben reálisan 5 százalék körüli 2010-es hiánycél alakulhat ki, miközben az egyszeri konszolidációs kiadások nélkül maradna a 4 százalék körüli érték. Szakmai szempontból a harmadik változat lenne a legkedvezőbb, ami a tovább javuló befektetői megítéléssel párosulva hozzájárulna az államadósság kamatterheinek csökkenéséhez is. Ez később növelné az adóterhek további mérséklésének lehetőségét is.

A GKI Gazdaságkutató Zrt. prognózisa a magyar nemzetgazdaság 2009-2010. évi folyamatairól

2008.

2009. I-X. hó

2009

2010

(előrejelzés)

1. A GDP volumenindexe (%)

100,6

92,9*

93,5

100

2. Az ipari termelés indexe (összehasonlító áron, %)

98,9

79,8

84

103,5

3. Nemzetgazdasági beruházások indexe (összehasonlító áron, %)

97,0

92,9

94

105

4. Az építési-szerelési tevékenység indexe (összehasonlító áron, %)

94,9

97,3

96,5

106

5. A kiskereskedelmi forgalom volumenindexe (%)

98,2

95,3

95

100

6. A kivitel változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

105,6

77,9

87,0

104

7. A behozatal változásának indexe (folyó áron, euróban, %)

105,6

71,6

80

106,5

8. A külkereskedelmi mérleg egyenlege (milliárd euró)

-0,2

3,8

4,8

3,3

9. A folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege (milliárd euró)

-6,5

0,6**

0,5

0

10. Az euró átlagos árfolyama (forint)

251,2

281,3***

280

265

11. Az államháztartás hiánya (pénzforgalmi szemléletben, helyi önkormányzatok nélkül, milliárd forint)

909

1123,7***

1000

870

12. A bruttó átlagkereset indexe

107,5

100,9

101,0

101

13. Fogyasztói árindex

106,1

104,1***

104,2

103,5

14. Fogyasztói árindex az időszak végén (előző év azonos hónap = 100)

103,5

105,2***

105,5

103

15. Munkanélküliségi ráta az időszak végén (%)

8,0

10,4****

11

10,5

* 2009. I-III. negyedév
** 2009. I. félév
*** 2009. I-XI. hó
**** 2009. VIII-X. hó
A tényadatok forrása: KSH, MNB, PM