Mikor épülnek magyar elektromosautó-gyárak?


E-mail
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 

2011. április 28. Forrás: Auto Pro

Az európai gyártók lépéshátrányban vannak az elektromos járművek fejlesztésében, pedig Angela Merkel kancellár 1 millió villanyautót szeretne látni 2020-ra a német utakon. Az OGH Hírügynökség szerint a magyar villanyautó gyártás jövőjéről eközben biztató és lelombozó hírek egyaránt napvilágot láttak.

Horváth Sándor László, a hazai villanyautó gyártást tervező Brixxon ügyvezetője korábban úgy nyilatkozott: a vállalat saját tervezésű, Bontino nevű elektromos autóját, valamint az ehhez kapcsolódó termékeket, így a töltőoszlopokat gyártanák Magyarországon. Az elektromos kocsikra egy bérautó-hálózat is ráépülne, az ezzel kapcsolatos egyeztetések azonban elakadtak Budapesten.

Az ügyvezető egy korábbi interjúban sajnálatát fejezte ki, hogy Magyarországon nem tapasztalt kellő fogadókészséget a projektre, ezért a német és litván piac mellett született stratégiai döntés a további terjeszkedésre. A Brixxon tavaly nyár óta igyekezett támogatást szerezni, de Horváth Sándor László elmondása szerint sem a fővárosi önkormányzat, sem a Nemzetgazdasági Minisztérium nem akart tárgyalni a céggel, aki csak a projekt minimális feltételeit szerette volna megteremteni.  Célul tűzték ki ugyanis, hogy az elektromos autóknak ne kelljen parkolási díjat fizetniük, ahogy az Európában már bevett gyakorlatnak számít, s így van ez Hódmezővásárhelyen is.

Más magyar vonatkozású fejlesztéseknek, találmányoknak is szoríthatunk eközben. Több folyamatban levő ígéretes hazai projekteket is hiába keresünk majd a május 5-7-én jelentkező RENEXPO-n, a megújuló energiák hazai vezető trendbemutatóján. A magyar „csodabusz” feltalálója időközben Németországba távozott, mivel ott kapott lehetőséget a jármű gyártására és forgalmazására. A Kecskeméti Főiskola saját fejlesztésű, világdíjas autóját, a Megametert financiális okokból nem hozza el a főiskola. A jármű ugyan nem tömeggyártásra készült, hanem inkább érdekesség, de sokat mondó neve elárulja fő előnyét – 1 liter benzinnel 1941 km-t képes megtenni –, és a leginnovatívabb csapat díját nyerte el a 35. Finnországi Eco-marathon versenyen.

Az elektromos autók elterjedésének alapfeltétele a megfizethető elektromos töltőállomások hálózatának kiépítése Magyarországon – ezt célozza meg egy magyar gyártó, Makai Róbert, a Makor Kft. ügyvezetője. A kiállítók között várható még a Suzukikat elektromos autókká átalakító TZ-ELMA megjelenése, valamint érdekes színfolt lesz a győri Széchenyi-futam néhány járműve.

 

Az eseményen az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség is több „géppel” képviselteti magát. Terveik szerint kiállítanak autót és hajót, különleges koncepció- és vizsgáztatott – közúti forgalomban is használható – járműveket, továbbá dinamikus bemutatókkal is készülnek, bár egyik szponzoruk sajnálatos visszalépése okoz némi zavart – mondta el az OGH Hírügynökségnek Varga István, az immár hivatalosan is EU elnökségi rendezvénnyé előlépett RENEXPO szakmai igazgatója.

A nemzetközi piac egyre nyitottabb, a Volkswagen, Mercedes, Citroën, Mitsubishi, Tesla, Nissan és a Fiat is be szeretné hozni az elektromos autóit. Tervezik, hogy Zöld Szálloda címmel rendelkező hotelek előtt helyeznék el őket, a Volkswagen pedig zöld taxihálózatban is gondolkodik már. Ehhez azonban a nagyobb vidéki városokban és a Budapesten is több töltőállomásra lenne szükség.

Az európai piac eközben magasabb sebességre próbál kapcsolni. Szövetséget kötött a német Daimler és a Bosch, a Renault pedig a Nissannal közösen fejleszt – a két utóbbi vállalat új elektromos modellje  forradalmasíthatja a járműgyártást. A két cég eddig négymilliárd eurót fektetett be az elektromos modelljének fejlesztésébe, amelyet várhatóan 2014-ben mutatnak be. A verseny az ipari kémkedés gyanújától sem mentes. A Renault-nál 2011 januárjában három alkalmazottat gyanúsítottak meg, végül azonban a bíróság nem talált bizonyítékot bűnösségükre, és felmentették őket.

A legtöbb vezető márkával dicsekedő német autóiparnak üzent közben  a kancellár, Angela Merkel, aki azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra legalább egymillió elektromos autó közlekedjen már Németország útjain.

Varga István szerint nyilvánvaló, hogy a nagy márkákkal nem tudunk igazán versenyezni, de megfontolandó lehetne az elektromos buszok hazai gyártásának visszaállítása, és a városi tömegközlekedésben lehetőleg "zöldárammal" történő önkormányzati üzemeltetése.

–Tény, hogy a fosszilis energiaforrások csökkenése és a környezetszennyezés miatt a megújuló energiák alkalmazásának egyik legaktuálisabb célterülete a fenntartható közlekedés lett. 2011. május 7-én a megújuló energia témájának vezető szakmai rendezvényén belül ezért szervezzük meg az Elektromos Mobilitás Napját is – zárta az OGH Hírügynökségnek adott összefoglalóját a RENEXPO 2011 szakmai igazgatója.