Csak lassan éled az új autók piaca


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

 

2011. május 2. Forrás: Auto Pro

Áprilisban 4434 új személygépkocsit és kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba, szemben a márciusi 5247-tel, illetve a tavaly áprilisi 4270-nel - közölte a Datahouse Kft.

 

A közzétett adatok szerint az idén január-áprilisban 18 ezer 182 járművet helyeztek forgalomba, szemben a tavaly első négyhavi 16175-tel. Az idén januárban 4190, februárban 4311 gépjárművet adtak el, mindkettő jelentősen, 852-vel, illetve 760-nal haladta meg az egy évvel azelőttit. Az idén áprilisban 3690 új személygépkocsit és 744 kishaszon-gépjárművet helyeztek forgalomba, az előbbi 0,8 százalékkal, az utóbbi 22,4 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Az első négy hónapban a tavalyi azonos időszakinál 8,8 százalékkal több, összesen 15097 személygépkocsit és 34,2 százalékkal több, összesen 3085 kishasznon járművet helyeztek forgalomba. 2011-ben a legnagyobb, 11,25 százalékos piaci részesedése (személyautó és kishaszonjármű együtt) a Fordnak volt, ezt követte az VW 10,5 százalékkal, illetve az Opel 10,29 százalékkal.  Az első négy hónap toplistáján második helyre jött fel a VW, a Skoda az ötödikre csúszott vissza, a Renault pedig megközelítette az Opelt.

 

Ez alapján a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) 2011-ben a 2010. évinél magasabb új gépjármű értékesítési darabszámot vár, annak tudatában, hogy a folyamatban fennakadások, kisebb átmeneti visszaesések lehetnek. Az áprilisi forgalomba helyezési darabszámok ugyan jelzik a pozitív elmozdulást, azonban még messze nem érik el a 2009. évi azonos havi mennyiséget. A folyamat törékenységét mutatja, hogy március után áprilisban a személygépjármű forgalomba helyezés az előző év áprilisához viszonyítva gyakorlatilag stagnálást mutat.

 

A 2010-es évhez képest a piac pozitív irányba mozdult el az első négy hónap átlagában, azonban hangsúlyozni kell, hogy az ténye mellett a forgalomba helyezett darabszám továbbra is nagyon messze van attól, amely a szakma számára az üzleti stabilitást jelenthetné. Az alacsony értékesítés a kereskedések és javítók számára további anyagi problémákat okozhat, s ez a vállalkozások számának további csökkenését hozhatja.

 

A nagyhaszon jármű piac talpra állása tovább folytatódik, ami jelzi, hogy a szállítási ágazat fejlődése folyamatos. Ez valószínűsíthetően az európai piacokon tapasztalható gazdasági fellendülésnek is köszönhető.

 

Megfelelő vevőfinanszírozás nélkül nem várható érzékelhető javulás a lakosság felé történő gépjármű értékesítésben, ezért az MGSZ reméli, hogy hamarosan a finanszírozási piac is megkezdi a kilábalást és olyan új termékekkel jelentkezik, amelyek a potenciális vevők számára elfogadhatóak és elérhetőek. Optimizmusra adhat okot a finanszírozásban megjelenő „kis flottakezelés” termék, valamint az Euro alapú jelzálog hitelezés felélesztésének lehetősége.

 

Továbbra is kiemelkedően a javító és szolgáltató ágazatokban tapasztalható visszaesés megállítása, a működés stabilizálása és fejlesztése – természetesen a fekete javítók és javítás elleni eredményes harc. Jelenleg az autós szakma szolgáltatói része (javítás és karbantartás) is csökkenő forgalommal küzd, amelynek egyik oka a harmadik éve alacsony új gépjármű értékesítés okán kiesett garanciális szerviz munka, valamint az ügyfelek elpártolása a márkaszervizektől.

 

Az MGSZ fontosnak tartja kiemelni, hogy a feketegazdaság nem létezhet a lakosság és a jogi személyek hathatós támogatása nélkül, így a szabályzók megteremtésekor és a jogalkalmazás során figyelembe kell venni, hogy olyan körülményeket szükséges teremteni, amelyek között a fekete szolgáltatás és ennek igénybe vétele is kockázatos és szankciókkal terhelt.