Újabb autóipari házasság


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.04.10. forrás:ok auto

A Renault-Nissan Szövetség és Daimler AG bejelentette széleskörű stratégiai együttműködését. A Renault-Nissan Szövetség és a Daimler AG bejelentette széleskörű stratégiai együttműködését, amelynek keretein belül mindkét cégcsoport már rövidtávon előnyökhöz juthat, számos konkrét terv közös megvalósítása és jól bevált gyakorlataik, eljárásaik megosztása révén. A két vállalkozás kölcsönösen vásárol egymás részvényeiből, a Renault-Nissan Szövetség 3.1%-nyit a Daimlerből, a Daimler pedig 3.1%-ot Renault-ból és szintén 3.1%-ot a Nissanból.

Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mercedes-Benz személyautó üzletágának vezetője elmondta “az együttműködés a Daimler és a Renault-Nissan Szövetség közös érdekeit formálja ígéretes egységgé. A sikeres, stratégiailag stabil együttműködés számos konkrét és látványos tervben is testet ölt. Képességeink remekül kiegészítik egymást. Már a kezdetektől képesek leszünk erősíteni egymást és közös versenyképességünket a kisautók piacán, valamint a kompakt kategóriában, ugyanakkor hatásosabban tudjuk csökkenteni járműveink és üzemeink széndioxid kibocsátását, környezeti terhelését, rövid és hosszú távon egyaránt. Tudjuk, képesek vagyunk márkatipikus autókat alkotni közös műszaki alapokon. Az egyes márkák identitása, és arculata változatlan marad.”

Carlos Ghosn, a Renault-Nissan Szövetség elnöke és vezérigazgatója elmondta: “A Renault-Nissan Szövetség tudja, hogyan kell, és lehet sikeresen dolgozni egy ilyen együttműködésben, és ez a tapasztalat különösen értékes a ma, de főleg a holnap autóipari világában. E megállapodással kiszélesedik a cégek közötti stratégiai együttműködés, így termékpalettánk közös bővítésével hosszú távú kölcsönös előnyökre tehetünk szert. Közösen hatékonyabban használhatjuk ki meglévő forrásainkat és új, a következő évtized autóiparában elengedhetetlen technológiákat fejleszthetünk ki.”

Az együttműködés sarokpontjai

A kiterjedt tárgyalások eredményeképpen a felek különleges projektekben is megállapodtak, ezek megvalósítása azonnal el is kezdődik. Részletesen:

Új, közös műszaki alapok kisautókhoz

A ma futó smart fortwo utódja, az új négyüléses smart és a Renault Twingo következő generációja már az új, közösen kidolgozandó műszaki alapokra épül majd. Az egyes modellek megjelenésükben alapvetően különböznek majd egymástól, de a közös műszaki alapokból adódóan közös jellemzőjük lesz a hátsókerék-hajtás, akárcsak a mai smartok esetében.

A közösen kifejlesztett modellek a tervek szerint 2013-tól jelennek meg a márkák kínálatában. A franciaországi Hambach-ban működő, smartokat készítő üzemből kerülnek ki a kétüléses kivitelek, a négyüléseseket pedig a Renault szlovéniai, Novo Mesto-i gyára készíti. Már piaci megjelenésük pillanatától, az újdonságok elektromos hajtáslánccal is elérhetők lesznek.

Hajtásláncok

A hajtásláncok területén az együttműködés a jó hatásfokú dízel- és benzinmotorok megosztására koncentrál a Renault-Nissan szövetség és a Daimler között.

A Renault-Nissan-tól három- és négyhengeres dízel- és benzinmotorok érkeznek a Daimler modelljeibe. Ezek finombeállításai és részletmegoldásai különböznek majd a Renault-Nissan modellekben használtaktól, a márkaspecifikus jellegek megőrzése érdekében. Az eredmény: kölcsönös előnyök, mindkét partner számára. A Daimler használni fogja a Renault-Nissan Szövetség motorjait, így piaci lehetőségekhez is jut, hiszen ezek az erőforrások hajtják majd a Mercedes-Benz prémium kategóriás kompakt modelljeit, a Renault-Nissan motorgyárai pedig jobb kapacitás kihasználással dolgozhatnak így.

A Daimler négy- és hathengeres benzin- és dízelmotorokat biztosít – jelenlegi kínálatából – az Infiniti számára. Az eredmény ebben az esetben is kölcsönös nyereség mindkét oldalon, hiszen az Infiniti használhatja a Daimler motorjait, amelynek révén a Daimler üzemeinek kapacitás kihasználtsága javul.

A Daimler, a Renault, és a Nissan a jövő belsőégésű motorjain is együtt dolgozik. A közös erőforrások gyártására vonatkozó döntések ma még nem születtek meg, jelenleg a mindkét résztvevő fél számára előnyös termelési lehetőségek felmérése folyik.

A motorfejlesztési megállapodás biztosítja az egyes márkák jellegének, és határozottan eltérő karakterének megőrzését, ugyanakkor kölcsönös árelőnyökkel jár. Első lépésként, már a márkafüggetlen, közösen használható alkatrészek szabványosítása is jelentős költségcsökkenést hoz majd mindkét cégnél. Ugyanakkor a márkaspecifikus technológiai csomagok alkalmazásával biztosítható az egyes márkákkal szembeni elvárások és a márkák saját elvárásainak maradéktalan teljesítése is.

A fő cél az együttműködő partnerek versenyképességének javítása a gyártási darabszámok növelése révén. Így könnyebben elérhető a gyártási méretgazdaságosság, ugyanakkor a fejlesztési költségek megoszlanak.

Kishaszonjármű együttműködés

A két cég szoros együttműködésben állapodott meg a kishaszonjárművek gyártásának terén is. A Mercedes-Benz kishaszonjármű kínálata új alapmodellel bővül 2012-től. Ezen új modell műszaki alapjai a Renault-tól érkeznek, az autó pedig a Renault Maubeuge-i gyárának sorain készül majd. Mindkét együttműködő partner profitálhat a nagyobb eladási mennyiségekből, a hatékonyabb kapacitás kihasználásból, és a befektetések anyagi terheink megosztásából. Mindezek eredményeként jelentősen csökkennek a költségek mindkét oldalon.

A kisméretű haszonjárművek területén való együttműködés mellett, bizonyos hajtáslánci elemeket is közösen használnak a márkák a jövőben. A cél a középméretű áruszállítók választékának és értékesítési mennyiségének jelentős növelése. Így kisméretű dízelmotorok és egyes erőátviteli elemek is érkeznek majd a Renault-Nissantól a Mercedes-Benz Vito-ba. Ez az új, belépő erőforrás jelentős eladás-növekedést tesz lehetővé a Mercedes, és hatékonyabb kapacitás kihasználást a Renault számára.

Kölcsönös tőkevásárlás

A stratégiai együttműködést egyszeri kölcsönös részvényvásárlás is erősíti a három márka között. Ennek révén a cégek közösen igazodhatnak az iparági működési követelményszintekhez és kihasználhatják a kölcsönös szinergiákat. Az üzleti konstrukció lényege a 3,1;3,1;3,1 százalékos keresztvásárlás a Renault a Nissan és a Daimler között; kölcsönös részvénycserék révén:

A Daimler 3.1%-ot kap a Renault újonnan kibocsátott részvényeiből;

A Daimler 3.1%-ot kap a Renault-tól a Nissan meglévő részvénycsomagjából;

A Renault 3.1%-ot kap a Daimler részvényeiből

A Renault a fentiektől függetlenül a Daimler 1.55%-át elcseréli a Nissannal a Nissan részvényeinek 2%-áért;

 

Április 6-án, a Renault, a Nissan és a Daimler piaci tőkeértéke sorrendben 10.5 milliárd, 29.7 milliárd és 37.7 milliárd euro volt. E helyzetet a felek, az együttműködés idejére rögzítették, de legkésőbb öt év múlva felülvizsgálják.

A Renault és a Nissan kölcsönösen 1.55 %-ot birtokol a Daimler saját részvényeiből.

A stratégiai együttműködés irányítója a Renault-Nissan B.V. a szövetség és a Daimler számára is, az irányítás az újonnan létrehozott kooperációs tanácson keresztül történik. A tanácsban valamennyi fél képviselteti magát. A kooperációs tanács, elnöki teendőit megosztva Carlos Ghosn, és Dieter Zetsche látja el, az adminisztratív irányítás pedig a három vállalkozás legfelsőbb vezetőinek feladata.

Az együttműködés további lehetőségei

Mindkét cégcsoport célja a hosszú távú együttműködés csatornáinak és struktúrájának megteremtése, a közös tevékenységi területek számának növelése. Valamennyi márka előtt új lehetőségek nyílnak meg e stratégiai megállapodással, és az első jelentős együttműködési projektek elindulásával. Ezek között a Mercedes-Benz és az Infiniti modelljeiben használatos közös egységek és fődarabok kidolgozása is szerepel, csakúgy, mint régiós együttműködések az Egyesült Államokban, Kínában, és Japánban a Nissan, az Infiniti és a Daimler között. Ugyanakkor lehetőség nyílik elektromos hajtásrendszerek és az ezekhez való akkumulátorok együttes fejlesztésére is.