Jó irányba halad az autóipar?


E-mail
Olvasóink értékelése: / 1
ElégtelenKitűnő 

2011. január 18. forrás: Heti Világgazdaság

Európában és Észak-Amerikában a céljárművekre, a feltörekvő piacokon, például Kínában a biztonságos, alacsonyabb költségű autókra van növekvő fogyasztói igény – a globális gépjármű-ágazati szereplők így válaszoltak arra, hogyan lehet legjobban megfelelni a drámai módon változó képnek. A KPMG globális autóipari felmérésében piacvezető autóipari cégek vezetőit kérdezték az új kihívásokra adott válaszaikról, innovációs törekvéseikkel és egy kialakuló értéklánccal kapcsolatos terveikről az elkövetkező öt évre vonatkozóan. A KPMG 2011. évi globális autóipari vezetői felmérése több mint 200 globális autógyártótól, szállítótól és kereskedőtől származó véleményt összegez. A felmérés kitér a várható kihívásokra és lehetőségekre a fogyasztói tendenciák és a technológiai innováció terén; az új üzleti modellekre; a növekedési és jövedelmezőségi lehetőségekre; valamint a feltörekvő piacokra a következő öt-tíz évben.

Kétszáz autóipari vezető vett részt a felmérésben, közülük több mint százan üzletiegység-vezetők vagy annál magasabb beosztásúak. A válaszadók az értéklánc valamennyi részét képviselik, beleértve az eredeti berendezésgyártókat, az 1., 2. és 3. szintű szállítókat és a kereskedőket. A vezetők 51 százaléka az európai, közel-keleti és afrikai régióból, 27 százaléka az ázsiai régióból és 22 százaléka az amerikai régióból került ki. Valamennyi résztvevő olyan társaságot képvisel, amelynek éves bevétele 100 millió dollár felett van, és több mint egy negyedük olyan cégnél dolgozik, ahol a bevétel meghaladja a 10 milliárd dollárt.

A tanulmány konklúzója szerint sok szempontból kétszintes globális piac működik. A fejlettebb országok küzdenek azért, hogy lépést tudjanak tartani a változó mobilitási viselkedés problémájával, míg a nagy jövőjű ázsiai régiókban azon igyekeznek, hogy autók sokaságát szállítsák a nagyobb mobilitásra vágyó lakosságnak.

 

 

A népesség növekedése és a városiasodás jelentősen megváltoztatják az autózás képét. Az alacsony kibocsátású zónák növekedése és a belső városközpontokba irányuló forgalom korlátozása lehet, hogy csak a kezdet, amint azt az új autómentes városok, mint például az Egyesült Arab Emirátusokban lévő Masdar mutatja. Ezek a kialakuló tendenciák jelentik a válaszadók körében az uralkodó nézetet; hetvenhárom százalék szerint a járműveket konkrét célokra tervezik majd, és 76 százalék véli úgy, hogy a várostervezés határozza majd meg a járműkialakítást.

Míg a világ a megfizethető elektromos járművekre vár, amelyekkel kapcsolatban intenzíven folyik a kutatás, a felmérés azt mutatta, hogy a „mobilitási szolgáltatási megoldások” (a mobilitási szolgáltatási megoldások kifejezést olyan megjelenő üzleti modellekre használják az autóiparban, amelyekben egy vagy több szolgáltató átfogó szállítási megoldást kínál a fogyasztóknak, amelynek során rövid távú autóbérlést vagy különböző közlekedési módokat alkalmazhatnak a fogyasztó leghatékonyabb és leginkább költségkímélő módon történő eljuttatására A pontból B pontba.)  egyes válaszadók szerint beleszólhatnak a játékba. Míg a válaszadóknak mindössze kilenc százaléka gondolja úgy, hogy a mobilitási megoldások stratégiájuk jelentős részét képviselik majd, egyes autógyártók, mint a Daimler, a Peugeot, a BMW és mások már befektetéseket hajtanak végre ezen a területen.

A mobilitási szolgáltatási megoldások színre lépésével – és mivel az autóvásárlásoknál továbbra is egyértelműen az üzemanyag-takarékosság a legfontosabb szempont –, a válaszadók mintegy 80 százaléka mondja azt, hogy az elkövetkező öt évben bármelyik járműkategóriában a hibrid- és elektromos járművek teszik majd ki a növekedés oroszlánrészét. Mindazonáltal sok válaszadó folytatódó kormányzati szerepvállalásra számít, mivel véleményük szerint a közeljövőben nem lesznek támogatás nélkül megfizethetők az elektromos járművek.