Jato: több mint negyedével csökkentek tavaly az autóeladások Magyarországon


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2011. január 21. forrás: Menedzsment fórum

Az eladott új autók száma Magyarországon decemberben 9,75 százalékkal 3935-re csökkent, míg 2010 egészében 27,86 százalékkal 43 823-ra mérséklődött az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A Jato Dynamics autópiaci információkat nyújtó cégcsoport csütörtökön ismertetett adatai szerint az előző év utolsó hónapjában a magyar piacon a legtöbb autót értékesítő márka az Opel volt 476 eladott gépkocsival. Az egy évvel korábbi adathoz képest 86,62 százalékos javulásnak köszönhetően a német autómárka piaci részesedése decemberben 17,64 százalékra nőtt.

 

Magyarországon, a legalább 2,5 százalékos piaci részesedéssel rendelkező márkák közül a legnagyobb csökkenést értékesítés az értékesítésben a Suzuki, a Honda és a Peugeot szenvedte el, sorrendben 89,55 százalékos, 40,86 és 28,74 százalékos visszaeséssel.

A legnépszerűbb típus decemberben az Opel Astra volt 476 eladott darabbal, a Ford Focus 193 darabbal, és a Skoda Octavia 171 darabbal. A vezető típusok piaci részesedése sorrendben 12,1, 4,9 és 4,35 százalék volt.

A Jato adatai szerint Európában az év utolsó hónapjában összesen 1.026.443 autót értékesítettek, ez 3,8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az egész évet tekintve 4,7 százalékkal, 13.692.067-re csökkent az eladott új autók száma. Az öt legnagyobb piac közül Németország (-23,4 százalék), Franciaország (-0,7 százalék) és Olaszország (-9,2 százalék) is csökkenést könyvelt el a 2010-ben eladott gépjárművek számának tekintetében. Ugyanakkor Nagy Britannia piaca 1,8 százalékkal, Spanyolországé 3,1 százalékkal  növekedett.

Éves szinten a legnagyobb csökkenést Görögország szenvedte el(-36,1 százalék), valamint Magyarország (-27,9 százalék), Németország (-23,4 százalék) és Szlovákia (-22,6 százalék). A növekedésben  Írország állt az élen (+53,9 százalék), valamint erőteljesen bővült Izland (+53,9 százalék), Svédország (+35,7 százalék) és Portugália (+35,4 százalék) - becsült decemberi adatokkal számolva.

Gareth Hession, a cégcsoport kutatási elnök-helyettese  értékelése szerint nem csoda, hogy 2010-ben csökkentek az eladások az előző évhez képest, mivel akkor még hatottak a kormányzati ösztönzőprogramok. Véleménye szerint az idei év is kihívásokat tartalmaz az autóipar számára, mivel a kormányzati kiadások tovább csökkennek, és még mindig alacsony a fogyasztói bizalom. Aggodalomra ad okot, hogy több piacon is jelentős visszaesés volt decemberben, ami a kilábalás gyengeségét jelzi - tette hozzá.

Európában 2010-ben a legtöbb autót a Volkswagen értékesítette (1,54 millió), megelőzve ezzel a Renault-t (1,14 millió) és a Fordot (1,12 millió). Az éves eladás tekintetében legjobban teljesítő 10 márka közül a legnagyobb növekedést a BMW mutatta (+6,4 százalék), valamint a Renault (+4,5 százalék). A Fiat eladása 18,6 százalékkal, a Fordé 13,3 százalék zsugorodott.

Az éves adatokat csak a decemberi eladásukat tekintve legjobban teljesítő 10 autómárka esetében ismertette a Jato.

MTI