Duplázott tavaly az orosz autóipar


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2011. január 28. forrás: Világgazdaság

A roncsautóprogramot az idén is folytatják, így lendületet kapnak a hazai járműgyártók Az orosz személyautó-gyártás teljesítménye 92,6 százalékkal, 1,15 millió darabra bővült az elmúlt évben – adta hírül Moszkvában a kereskedelmi és ipari minisztérium, kiemelve, hogy az iparág teljesítményének a kormányzati roncsautóprogram adott lökést, amelyet – másodszor meghosszabbítva – ez évre is kiterjesztettek. A kishaszonjármű-gyártók ugyan csak 105 darabot szállítottak, de ez 58 százalékos növekedést jelentett. Teherautóból pedig a 2009-es mennyiség kétharmadával készült több, és az ágazat összesen 67 ezer járművet szállított a megrendelőknek.

Az orosz márkák sikeresen megőrizték domináns pozíciójukat a hazai piacon. Az import elsősorban a nemzetközi szállításban nélkülözhetetlen kamionvontatók iránti igény élénkülésével nőtt – állapítja meg a minisztérium közleménye, bővebben nem ismertetve az importtal kapcsolatos adatokat.
Ami a személyautó- és kisha-szonjármű-értékesítést illeti, a decemberi 60 százalékos eladásbővülés révén a forgalomélénkülés éves átlaga 30 százalékos lett 2010-ben, és a két jármű-kategóriából összesen 1,91 millió talált gazdára. Az orosz gazdaság további erősödésére számítva az autógyártó-szövetség ez évre már 2,24 millió darab eladását prognosztizálja.
A RIA Novosztyi hírügynökség összefoglalója szerint az eredetileg november 11-ig meghirdetett program 50 ezer rubel (1650 dollár) kormányzati támogatást ajánlott azoknak, akik hazai gyártású modellekre cserélik legalább tízéves autójukat. A szakemberek nyolc hónap alatt 200 ezer jármű cseréjét várták, ám az áprilisi forgalomélénkülés – amely jelentősen megnövelte az orosz gyárak rendelésállományát – azt eredményezte, hogy június elején a program 10,5 milliárd rubellel való megtoldását és a határidő év végéig történő kiterjesztését jelentették be. Ezt követte egy újabb, 14 milliárd rubeles (466 millió dollár) csomag, amely az ez évi autópiacot hivatott élénkíteni. Moszkva nagyjából egy évvel Nyugat-Európa után szánta el magát az állami roncsprogram meghirdetésére, azt követően, hogy tavalyelőtt az orosz személyautó-gyártás teljesítménye 60 százalékkal esett a 2008-as szinthez képest.
Az elmúlt öt év során az újautó-piac bővülésének motorját a külföldi márkák adták, elsősorban annak köszönhetően, hogy szinte minden nagyobb gyártó létrehozta saját vagy vegyes vállalati termelőüzemét Oroszországban. Így nem is csoda, hogy a tíz legkelendőbb személyautó-márka közül kilenc helyben készül, ám a roncsprogram legnagyobb haszonélvezője az AvtoVAZ/Lada lett. Igaz, a Kia és a Volkswagen eladásbővülése is megközelítette az 50 százalékot, ám ez utóbbiból még így is csak 60 ezer kelt el Oroszországban. DK