130 éve született a T-modell konstruktőre |
2011.február 02. forrás: Auto Pro 130 éve, 1881. február 3-án született Makón Galamb József gépészmérnök, az amerikai Ford autógyár első főmérnöke, a legendás T-modell tervezője. Története maga a beteljesült amerikai álom: a messziről indult szegénylegény az Egyesült Államokba bevándorolva a tehetségével párosuló szívós munkával híres és gazdag lesz. Galamb József ötgyermekes parasztcsaládban született. A szegedi ipariskola harmadik osztályába járt, amikor felvételt nyert a budapesti Állami Felső-Ipariskolába, ahol a mai üzemmérnöki képesítésnek megfelelő oklevelet szerzett. Rövid ideig a Diósgyőri Vasgyárban volt műszaki rajzoló, majd 1901-ben a haditengerészethez vonult be, parancsnoka Horthy Miklós volt. Leszerelése után Aradon, a Magyar Automobil Rt.-nél helyezkedett el, majd Németországban képezte magát. 1903-ban tapasztalatot gyűjteni hajózott át Amerikába, ahol a Saint Louis-i autó-világkiállítás olyan mély hatást tett rá, hogy az Újvilágban maradt.1905. december 11-én lett a mindössze két éve alapított, 300 alkalmazottat foglalkoztató Ford cég munkatársa, a vállalat akkor még máshol gyártott alkatrészekből szerelt össze automobilokat. A tehetséges magyar tervező dolgozott a K- és az N-modellen, ezután Henry Ford őt bízta meg egy olcsó, könnyen kezelhető népautó terveinek elkészítésével.
Galamb József nevéhez fűződik a futószalagos gyártás technológiájának kidolgozása, a villamos gyújtóberendezés megalkotása is. Az I. világháború idején ő konstruálta a Liberty repülőgépmotort, majd három nap alatt tervezett egy gazdaságos, az addigiaknál kisebb traktort. A Fordson volt az első, amelyet bármely farmer megvehetett, és amellyel a háború alatt a nők is el tudták végezni a fáradságosabb gazdasági munkák nagy részét. |