Új Széchenyi Terv: márciustól 79 pályázható konstrukció |
2011. február 11. forrás: Auto Pro
Útjára indult az Új Széchenyi Terv (ÚSZT), amely egy 10 évre előretekintő gazdaságfejlesztési program. Vitairat jelölte ki a gazdaság fejlesztésének fő kitörési pontjait – köztük az autóiparét is. Az új kiírásokra a pályázók március 1-jétől nyújthatják be projektötleteiket. Első körben, már január közepétől lehet pályázni egyes vállalkozás- és közlekedésfejlesztés, valamint foglalkoztatás területén induló konstrukciókra. Ezt követően március 1-jétől lesz lehetőség vállalkozás-, zöldgazdaság-, közlekedésfejlesztés, valamint foglalkoztatás, és tudomány-innováció területén uniós támogatásra pályázni – szám szerint 79 felhívásra. A foglalkoztatás területén az Új Széchenyi Terv segíteni kívánja a hátrányos helyzetű munkanélküliek belépését és tartós beilleszkedését a munkaerőpiacra. A pályázati program fő prioritása a munkaerőpiac bővítése. A foglalkoztatás támogatását, eszközbeszerzést, információs technológia fejlesztést, illetve kiegészítő tevékenységeket segítő pályázat hosszú távon orvosolhatja mindazok problémáit, akik régóta munkanélküliek, vagy nemrég veszítették el állásukat. Munkahelyi képzések támogatására is lehetőségük nyílik a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak. Ezekben szinte kivétel nélkül érdekeltek lehetnek az autóipari beszállítók. A vállalkozásfejlesztésen belül új lehetőségként a legkisebb cégek vissza nem térítendő támogatással és kedvezményes kamatozású hitel kombinálásával juthatnak fejlesztési forráshoz. A kis- és középvállalkozásoknak (KKV-knak) lehetőségük nyílik technológia-fejlesztésre és korszerűsítésre. Az Új Széchenyi Terv fő kedvezményezetti területei a kkv-szektor, a technológiafejlesztés, a munkahelyteremtés és az innováció. A tudomány-innováció területén a felsőoktatási intézmények lehetőséget kapnak arra, hogy kiemelkedő színvonalú képzéseket nyújthassanak hallgatóiknak. A módszertani adaptáció vagy éppen a tananyagfejlesztés nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a diákok versenyképes tudáshoz jussanak. Szintén a felsőoktatási intézmények számára kínál esélyt az a pályázat, amelynek köszönhetően az iskolák a nemzetközi oktatási-tudományos piacon megerősíthetik versenyképességüket. Tehetik mindezt az intézményi kapcsolatrendszer, a szellemi potenciál, és a kiemelt kutatási területek fejlesztésével. A gazdaság dinamizálásának sikeres útja a szereplők szövetkezésének elősegítése. Ennek egyik korszerű formája a klaszterek támogatása. A sikeres klaszterek organikusan fejlődő hálózatok, amelyeknek egyik legnagyobb versenyelőnye, hogy folyamatosan, rugalmasan és tudatosan képesek alkalmazkodni piaci környezetük változásaihoz. Magyarországon többfajta sikeres – köztük autóipari és beszállítói – klaszter működik. Van, amelyik kizárólag kis- és középvállalkozásokat (kkv-k) „hoz össze”, és működik olyan, ahol az egyetem, a multinacionális cég és a kkv is megtalálja a számítását – ilyen például a kecskeméti Mercedes beruházáshoz és a helyi műszaki karhoz köthető Aipa Klaszter. A gyógyszeriparhoz hasonlóan az autóipar is évtizedek óta a magyar gazdaság kiemelt szektoraihoz tartozik. Sokak szerint a modern gazdaságok iparának kihagyhatatlan fejlesztési iránya a járműipar. Széles termékpalettájából kiemelkedik a személygépkocsi, amelynek gyártása, értékesítése sok esetben a gazdaság egészségi állapotának fokmérőjeként is funkcionál. Az autóipar a kitörési pontok főbb elemeit tekintve egyértelműen meghatározó fontosságú. Jelentős lokális, regionális és országos beszállítói keresletet támaszt, egész iparágaknak teremt piacot, fejlesztési lehetőséget és kényszert, valamint egyértelműen kutatásigényes ágazat. Minél lejjebb van valaki, annál nagyobb a kiszolgáltatottsága és kisebb a jövedelemhozama. De ez attól is függ, hogy az előállított alkatrész mennyire igényes munkát, milyen K+F hátteret igényel. A legegyszerűbb, tömegszériában előállított alkatrészek igen alacsony jövedelemhozamúak.
|