27. pro Miért nem bírják a VW-csoport autói az E85 bioetanolt? |
2011.február 27. forrás: Auto Pro A durva benzin árak újra meg újra megmozgatják az E85 után érdeklődők fantáziáját. A sok előnyös tulajdonság mellett érdemes egy kicsit a negatívumokról is beszélni. Magyarországon 2007 nyarától kapható a bioetanol, így majdnem négy év tapasztalata alapján szinte csak egyetlen egy olyan műszaki problémával találkoztam, mely bizonyíthatóan az E85 rovására írható. Ráadásul ez a probléma kizárólag a VW-konszern járműit érinti.
Az E85 üzemanyag alkoholtartalma miatt az üzemanyagrendszerben másként viselkedik. Most nem az E85 megjelenésekor elterjedt rémhírekre gondolok, melyek az üzemanyagrendszer gumi- és műanyag alkatrészeinek pusztulását jósolták. Hamar bebizonyosodott, ilyenről szó sincs, a veszély nem a csőben van, és nem is a befecskendező-rendszer van pusztulásra ítélve, hanem az előzőleg bekerült szennyeződés a sok probléma okozója. Ha megvizsgáljuk a jármű üzemanyagrendszerét, akkor hamar kiderül, hogy a szennyeződéseknek leginkább kitett alkatrész az üzemanyagpumpa. Ez tulajdonképpen egy villanymotor mozgatta mechanikus szivattyú, ami legtöbbször a tartályban található az üzemanyagba merülve. Átjárja a folyadék, ami a hűtésről is gondoskodik. A forgó érintkezőkhöz (kommutátor) szénkefét nyom egy rugó, e körül is üzemanyagot találunk. Ha szétszedjük az így meghibásodott AC pumpát, akkor szinte minden esetben a réz kommutátor kopása látható. Mivel az alkohol kenőképessége rosszabb, mint a benziné, ezért evidens, hogy az alkohol okolható a komolyabb igénybevételért. Viszont esetünkben nem tiszta alkohol, hanem E85 üzemről beszélünk, esetleges adalékokkal. Tehát a rosszabb kenőképességre nem nagyon lehet fogni a meghibásodást, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy hasonló felépítésű pumpával szerelt járműveknél se híre, se hamva az ilyen jellegű meghibásodásnak több ezer, tiszta E85-tel futott kilométer után sem. Vajon mi lehet az a speciális dolog, ami csak a VW csoport járműveire jellemző? A tágulási tartály a külvilág felé egy szénszűrőn keresztül lélegzik. Amennyiben ebbe a szénszűrőbe valamilyen módon üzemanyag jut, úgy a szénpor bemosódik a rendszerbe, és a tartályban lerakódik.
A gyakorlat azt mutatta, ha bármely VW-csoport E85-től elpusztult üzemanyag-pumpájú autó tartályát megvizsgáljuk, akkor megtaláljuk benne az említett szénport. A szervizben ilyenkor leszívják az üzemanyagot és kitisztítják a tartályt. Nem kell csodára gondolni, egyszerűen törlőkendővel kell alaposan kitörölni a szennyeződést. Természetesen ilyenkor pumpával együtt üzemanyagszűrőt is cserélnek. A művelet 2-3 óráig tart, és a költsége egy jó minőségű, utángyártott pumpával és szűrővel körülbelül 30 000 forint. Ezután az autó már megbízhatóan használható E85-tel, viszont arra oda kell figyelni, hogy egy kattanásnál tovább nem szabad tankolni. A fenti probléma az egyetlen, de többször visszatérő negatívum, mely az adott típusokat érinti, más japán vagy európai modellnél nem tapasztaltuk. Ráadásul nem kötelező jelleggel fordul elő, azoknál az autóknál, melyeket nem tankolnak mindig csurig, illetve az első kattanáskor leállítják a feltöltést, ez a probléma nem jelentkezik. Sok-sok VW rendszerű jármű fut kevert és tiszta E85-tel évek óta meghibásodás nélkül. A tapasztalatok azt mutatják, ha az első pár tankolás után nem alakul ki a probléma, akkor valószínűleg már nem is fog. |