Leálltak a japán autógyárak, itthon is lehetnek csúszások


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2011. március 18. forrás: Auto Pro

A japán autógyártók komoly veszteséget szenvedtek a földrengés és a cunami következtében, legtöbbjük felfüggesztette a termelést és csak 20-a után indítja újra. A magyar márkakereskedőket türelemre intik, csúszásokra, fennakadásokra figyelmeztetik a generálimportőrök. A Toyota Motor Corp. (TMC) elsődleges prioritást a mentési munkálatok támogatására helyezi, valamint annak biztosítására, hogy a TMC alkalmazottai, a leányvállalatok dolgozói, a márkakereskedők és a beszállítók, és persze a családtagok biztonságban legyenek – nyilatkozta az autógyártó. A TMC egyebek mellett 300 millió yent adományoz a mentési és helyreállítási munkákhoz a földrengés és cunami által sújtott közösségeknek.

A TMC úgy döntött, hogy – üzemeiben és a gyártási kapacitással bíró leányvállalatainál – március 22-ig marad a belföldi autógyártás felfüggesztése. Arról a végleges döntés még nem született meg, hogy mikor induljanak újra.

Ettől függetlenül, az utakon lévő járművek ellátásának, javításának támogatása érdekében március 17-én újraindították a pótalkatrészek gyártását. A tervek szerint további, a tengerentúli gyártókapacitás üzemelésének fenntartása érdekében március 21-én újra indítják a tengerentúli termelés számára készülő alkatrészek gyártását.


Helyzetjelentés a Toyota gyárairól
Central Motor Corp. Miyagi üzem: a falakat, kéményeket érte kár, de az épületek és a berendezések sértetlenek, a cunami nem érte el a gyárat. Kanto Auto Works: néhány présgép elmozdult a pozíciójából, Toyota Motor Tohoku: nincs komolyabb sérülés, PEVE Miyagi Plant: kisebb mértékű sérülések az akkumulátor gyártósoron.

A Toyota európai gyárakban eddig nem volt szükség a termelés megszakítására. A kontinensen készült autóik alkatrészeinek nagy hányada – mennyiségben 80-90 százaléka – szintén európai beszállítóktól származik. Emellett az alkatrészek egy része még Japánból érkezik, ezért az ellátási nehézségeknek lehet kihatása Európára.  E kockázat mérséklésére, és hogy a Japánon kívüli termelés folyamatos maradjon, a TMC a gyártáshoz szükséges alkatrészek termelését március 21-én tervezi újraindítani.

A működés felfüggesztése jelenleg Európában nincs kihatással a járművek és alkatrészek kiszállítására. Az autók és alkatrészek megérkezése Japánból Európába öt hetet is igénybe vehet.

Vannak ügyfelek, akik aggódnak a Japánból importált gépkocsik esetleges sugárfertőzöttsége miatt, azokat a járműveket, amelyek már úton vannak a hajón Európa felé, természetesen nem érhette sugárzás. A Toyota legfontosabb prioritása, hogy biztosítsa termékei teljes körű biztonságát. A TMC – együttműködésben a japán hatóságokkal – megfontol minden szükséges biztonsági intézkedést, amellyel ellenőrizheti termékeit az ügyfeleknek történő átadást, illetve azok más piacokra történő exportját megelőzően.

A Hondánál több gyáregység is megsérült, és ennek a hazai (magyar) üzletmenetben is lehetnek hatásai. A földrengés következtében fellépő áramkimaradások miatt várhatóan a szervizinformációs PANEX
rendszer, illetve annak alkalmazásai átmenetileg nem lesznek elérhetőek, illetve a szolgáltatás minőségének ingadozása várható, mivel az említett rendszerek központi szerverei Japánban üzemelnek.

A Honda ezen túl megkérte a magyar márkakereskedőket, hogy minden esetben kezeljék nagyon óvatosan a japán gyártásból rendelt autók beérkezésének – ügyfelek részére történő – visszaigazolását. A márkának nincs pontos információja arról, hogy a beszerzés alatti rendelések, valamint a későbbi gyártásrendelések, milyen késéssel érkeznek, így sem írásban, sem pedig szóban pontos visszaigazolást nem tud adni a generálimportőr.

A Magyar Suzuki Zrt. közleményében mélységesen együtt érez mindazokkal, akik a Japánban történt földrengésben érintettek. – Sem anyacégünk, a Suzuki Motor Corporation (SMC) központja Hamamatsuban, sem pedig a Hamamatsu környékén található hat japán Suzuki üzem nem sérült. Hamamatsu a katasztrófa sújtotta területektől 500 km-re délnyugatra, Tokiótól pedig 250 km-re fekszik. Anyacégünk nem üzemeltet létesítményt a katasztrófa zónájában – olvasható a közleményben.

Jelenleg a Suzuki azon dolgozik, hogy felderítse, beszállítói, márkakereskedői, üzleti partnerei érintettek-e a természeti csapásban. A rendkívül bizonytalan helyzet következményeként azonban nagyon nehéz pontos információkat kapni. Az SMC úgy döntött, március 21-ig leállítja a termelést összes Japánban található gyárában.

Ezt követően – az elérhető és aktualizált információk birtokában – születik döntés arról, hogy az érintett üzemekben megindulhat-e a gyártás, s ha igen, mikor. A Japánban található gyárak Takatsuka, Kosai, Iwata, Toyokawa, Sagara és Osuka is Hamamatsu környékén helyezkednek el, és gépjárműveket, motorkerékpárokat, csónakmotorokat valamint járműalkatrészeket gyártanak.

A Mazda arról adott hírt, hogy a márkát nem érte kár, bár a termelést március 20-ig ők is felfüggesztették. A Mazda szerencséjére a problémás atomerőműtől 1000 kilométerre van a legközelebbi gyár. Jelenleg a magyarországi Mazda-értékesítés és alkatrészellátás is zavartalan.

Mindeközben, a Magyar Suzuki Zrt. az előzetes gyártási terveknek megfelelően továbbra is folytatja termelését, mivel rendelkezik a következő néhány hónapra a gyártáshoz szükséges alkatrészekkel. Az ezt követő időszak működését illetően a japán anyacég közreműködésével újra fogják értékelni az alkatrész-ellátottságot, tekintettel arra, hogy azok egy része Japánból érkezik.

Néhány napra leálltak a Subaru gyárai is, melyek az első információk alapján nem károsodtak. A legsúlyosabb problémát természetesen az áldozatok és otthontalanok jelentik. Ezen kívül igen komoly problémát okoznak a sérült atomerőművek, valamint az ezek nyomán beálló energiakorlátozások, amelyeknek közvetett hatásai természetesen a nehézipart, így a gyártási kapacitásokat is érinthetik.

 

A Subaru személyautók gyártója bejelentette, hogy 50 millió jennel támogatja a földrengés által sújtott Tohoku tartományban folyó mentési és feltárási munkálatokat. Emellett összesen 200 ipari termékét – áramfejlesztőket, világítóberendezéseket és vízszivattyúkat – is rendelkezésre bocsátja további 50 millió jen értékben.

Bár a vállalat központi irodaházát nem érte kár, s a Gunmában működő üzemek is csak csekély mértékben rongálódtak meg, a márka március 20-ig, minden Subaru-gyárban felfüggeszti a termelést. Ennek oka részint az, hogy a földrengés azokat a területeket is érintette, ahol a vállalat beszállítóinak üzemei működnek, valamint az áramellátás is bizonytalan.

A Mitsubishi három gyárral rendelkezik az érintett régióban – Aichi, Gifu és Okoyama –, ezek azonban nagyjából sértetlenül megúszták a földrengést, így a termelés már újraindult. Itt készül többek között az ASX, a Lancer, a Lancer Evolution X és az i-MiEV is. A márka jelenleg beszállítóinak veszteséglistáját méri fel.

A Nissan újraindítási ütemtervéről itt olvashatnak.

 

Nem áll le a termelés a japán érdekeltségű, Alpine Electronics biatorbágyi leánycégénél - mondta Cserepes Attila, az Alpine Kft. anyagellátásért felelős igazgatója az MTI-nek csütörtökön késő este.

Az igazgató azt követően nyilatkozott, hogy Kft anyacége a Japánban történt földrengés okozta károk miatt egy hétre szünetelteti a termelést a szigetországban. Elmondta: a biatorbágyi leánycég jó néhány funkciót átvesz a japán anyavállalattól, nincs tehát arról szó, hogy Magyarországon leállna a termelés.

Az igazgató a vállalatról közölte: az autókban használt audiotechnikai berendezéseket, hifi berendezéseket, navigációs készülékeket, autók számára készített kijelezőket gyártó kft. legfontosabb partnerei közé tartozik a BMW, a Mercedes, a Honda és a Volvo autóipari világcégek. Az MTI kérdésére Cserepes Attila közölte: 2010-ben a magyarországi Alpine Kft. árbevétele 220 millió euró volt, a teljes cégcsoporté meghaladta az 1,6 milliárd eurót. A biatorbágyi magyar leányvállalat mintegy ezer embernek ad munkát.

Már európai autógyártókat is hátráltatnak a Japánban történt természeti katasztrófa következményei: pénteken az Opel és a Renault jelentette be, hogy az ellátási lánc megszakadása miatt kénytelen visszafogni a termelést, a részletekről itt olvashat.