Közel száz résztvevő a BOKIK beszállítói fórumán
|
|
Közel száz résztvevő a BOKIK beszállítói fórumán
Mintegy száz résztvevővel nagysikerű nemzetközi beszállítói fórumot és üzletember találkozót rendezett a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) május 30-án, Miskolcon.
A rendezvényen a magyar vállalkozók mellett román, ukrán és szlovák cégek vezetői is jelen voltak, és képviseltették magukat a szóban országok területi kereskedelmi és iparkamarái is. Szécsiné Bányai Ilona, a BOKIK nemzetközi kapcsolatokért és a kereskedelemfejlesztésért felelős vezetője elmondta, a program szervezéséhez és lebonyolításához sikerült elnyerniük a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatását.
"A kormány legfontosabb törekvése, hogy a magyar kis és középvállalkozások minél versenyképesebben tudjanak bekapcsolódni a hazánkban gyártókapacitással rendelkező nagyvállalatok beszállítási láncába" – hangsúlyozta előadásában Kokas Tamás, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal osztályvezetője. Hozzátette: Ezt a szándékot segíti a Nemzeti Külgazdasági Hivatal beszállítói osztálya beszállítói képzések szervezésével, nagyvállalatok bevonásával, a szakmai szövetségekkel való kapcsolattartással. A külgazdasági hivatal beszállítói programjának ismertetése után a TÜV Rheinland szolgáltatásairól beszélt Szabó Tamás, a cég menedzsere, majd Csabai Tamás klasztermenedzser tájékoztatta a résztvevőket az Észak-Magyarországi Autóipari Klaszter tevékenységéről, majd a sikeres borsodi beszállítók bemutatkozása következett. A résztvevők megismerkedhettek az Arkivator Industry, a Hőker Kft., a Phőnix-BRV Kft., valamint a Weinberg ’93 Kft. tevékenységével, beszállítóként szerzett tapasztalataival. A plenáris rész után üzleti tárgyalásokkal folytatódott a program, amely a délutáni órákban ért véget.
|
Autóipari klaszter és elektromobilitás
|
|
Autóipari klaszter és elektromobilitás Tanulmányúton Észak-Rajna–Vesztfáliában jártak a borsodi szakemberek
A BOKIK és az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter tagjai a közelmúltban tanulmányúton jártak Düsseldorfban. A résztvevők látogatást tettek a Daimler düsseldorfi gyárában is. A szakmai programra a BOKIK – a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül – a Nemzetgazdasági Minisztériumtól nyert pályázatot.
Észak-Rajna–Vesztfália Németország egyik legjelentősebb autóipari tartománya. A mintegy 84 ezer munkavállalót foglalkoztató 240 autóipari vállalat 2011-ben 31,8 milliárd euró forgalmat bonyolított. Csak a legismertebbeket említve: Düsseldorfban található a Daimler AG legnagyobb haszongépjármű-gyára, ahol a Mercedes Sprinterek mellett a Volkswagen Craftereket is készítik. A Ford 1979 óta több mint 6 és fél millió Fiesta modellt gyártott kölni üzemében, Bochumban pedig Opel Astrák és Zafirák készülnek. A beszállítói hálózattal együtt Észak-Rajna–Vesztfáliában közel 800 vállalat 200 ezer alkalmazottja kötődik valamilyen formában a németországi autóiparhoz.
Iparági klaszterek A vállalkozások, és ezzel a tartomány versenyképességének növelése érdekében a helyi gazdaságért felelős minisztérium tizenhat iparági klasztert hívott életre, amelyek egyike az autóipari klaszter. Az AutoClusterNRW szervezete fogja össze a helyi értékteremtési lánc szereplőit, információs és kommunikációs platformot biztosítva ezzel az autóiparban tevékenykedő vállalatok számára, összekötve az ipart, a tudományt és a gazdaságpolitikai célkitűzéseket. A klaszterstratégia jellemzője a hosszú távú gondolkodás, amelyben – alacsony gazdasági részesedése ellenére is – kiemelt szerepet kap az elektromobilitás (a gépjármű közlekedés „villamosítása”) fejlesztése, követve ezzel is a német szövetségi kormány célkitűzését, miszerint 2020-ra egymillió elektromos járműnek kell futnia Németország útjain.
Jönnek a villanyautók… Az autóipari klaszter egyik legfőbb célkitűzése, hogy a helyi vállalkozások minél intenzívebben be tudjanak kapcsolódni az elektromosjármű-gyártás értékteremtő folyamatába, és választ találhassanak az új technológia jelentette kihívásokra. Ez azért fontos, mert az elektromos járművek gyártásának folyamata – a hagyományos járműgyártáshoz képest – merőben új feltételeket követel, ami hosszú távon veszélyezteti sok beszállító termék-portfolióját. A hagyományos járműgyártásban ugyanis a teljes hozzáadott érték mintegy 30 százaléka maga a hajtáslánc, amelynek 44 százalékát pedig, a motort és alkatrészeit, maga az autógyár állítja elő. Az elektromos járműveknél a hozzáadott érték jóval nagyobb részét, mintegy 60 százalékát képviseli a hajtáslánc, amelynek pedig döntő részét, mintegy 85 százalékát maga az akkumulátor adja. Emellett pedig az új modellben eltűnik a hagyományos hajtásláncban szintén jelentős szerepet játszó váltó- illetve a kipufogórendszer.
Együtt régi és új Az autóipari klaszter feladata éppen a fentiek miatt az elektromobilitásban tevékenykedő jelenlegi és potenciális szereplők felkutatása, a kutatási és fejlesztési igények felderítése és a cselekvési területek meghatározása. Mindezek célja, hogy a tartomány a jövőben hatékony támogatási programokat kezdeményezhessen és megteremthesse az új iparág fejlődéséhez szükséges keretfeltételeket. A három fő terület, az akkumulátorok fejlesztése, a villanymotorok és konverterek gyártása és a töltőállomások kiépítése, ezek feldolgozására kompetenciaközpontokat hoztak létre az ipar, a tudomány és a gazdaságpolitika szereplőinek bevonásával. Ez a hosszú távú stratégiai gondolkodás a tartományi minisztérium és az autóipari klaszter részéről igencsak példamutató, hiszen az elektromos járművek nagyarányú térhódításával és a hagyományos belsőégésű motorok háttérbe szorulásával még rövid és középtávon sem számolnak. Viszont a világban tapasztalható autóipari trendeket figyelve felismerték, hogy az elektromos járművek kora lassan mégis kezdetét veszi. (A látogatás tapasztalatait összefoglalta: Kerényi Dávid, Frankfurt)
Keret
A program résztvevői Ped-Weld Kft. Bell Computer Kft. Agrotransz Kft. Unify Kft. Weinberg 93 Kft. Frekvencia Vime-Coo Ropánt Bt. Certa Kft. Fa-fém Professional Kft.
|
Klasztertagok a Shinwánál
|
|
Klasztertagok a Shinwánál Beszállítói fórumot tartottak a miskolci székhelyű cégnél
A siker egyik kulcsa a lehetőségek kihasználása, és ennek ad teret az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) – emelte ki köszöntőjében Bihall Tamás, a BOKIK elnöke azon a beszállítói fórumon, amelyet a klaszter és a Shinwa Magyarország Precíziós Kft. rendezett a cég miskolci gyárában.
A beszállítói fórumon a klaszter 20 tagvállalatának képviselői vettek részt. A vendégek megismerhették egyebek között a Shinwa beszerzési politikáját, valamint azokat az alapelveket, amelyek mentén a japán tulajdonú vállalat üzleti partnerkapcsolatait kezeli, építi.
A programon részt vett Kriza Ákos, Miskolc polgármestere is. Elmondta: a városnak minden munkahely számít, éppen ezért minden olyan vállalkozást támogat a maga eszközeivel, amely munkahelyeket teremt és élénkíti a gazdaságot.
„Miskolc város és a kamara között jó a kapcsolat, több területen sikeres az együttműködés, ilyen például a belvárosi klaszter, vagy a keleti nyitás politikája. Ez utóbbinál a piacszerzés a cél, és Kína, valamint Törökország esetében már konkrét tárgyalások folynak. A kamara a maga eszközeivel igyekszik összefogni, élénkíteni ezt a folyamatot” – mondta Bihall Tamás. A kamara elnöke a rendezvény kapcsán hangsúlyozta: a klaszter a gazdasági társaságok együttműködésének igen sikeres formája, éppen ezért tartja fontosnak a BOKIK működésüket.
A Shinwát Zahorán Zoltán kereskedelmi vezető mutatta be a vendégeknek. Elhangzott, hogy a Miskolcon 15 éve működő autóipari beszállítót is megtépázta a válság, mára azonban már 750 dolgozót foglalkoztatnak, és tervezett idei árbevételük 31 millió amerikai dollár. A nemzetközi csapat által irányított vállalat szinte valamennyi prémium autógyár beszállítója.
A beszállítói kapcsolatokról, a Shinwa elvárásairól Gál Judit beszerzési vezető adott tájékoztatást, majd Csabai Tamás, klasztermenedzser ismertette a NOHAC tevékenységét, terveit.
A résztvevők gyárlátogatáson ismerkedhettek meg a Shinwánál folyó magas minőségi színvonalú termeléssel. A beszállítói fórumon lehetőség volt a kötetlen információcserére is a vendégek és a cég vezetői között. Az eseményen készült felvételek:
|
Pozsonyi autóipari kiállítás NOHAC részvétellel
|
|
2011. április 13-án A HUSK/0901/1.1.2/0003 „Klaszterek határok nélkül” projekt keretében a Nyugat Szlovákiai Autóklaszter (ASK) szervezésében megrendezésre kerülő autóipari kiállításon, és az „Ipari innováció – a régiófejlesztés jövőjének alapjai” című konferencián részt vett a NOHAC elnöksége és Csonka Csaba klaszter menedzser, valmint tagjaink közül az alábbiak:
Schoen & Sandt Hungary Kft.
AVE Miskolc Kft.
Hőker Kft.
MADER Logisztika Kft.
Vime-Coo Kft.
Bay-Logi Logisztika és Gyártmánytechnikai Intézet
A konferencián előadást hallhattunk
- „Automotive landscape 2025” tanulmány eredményeiről Roland Zsilinsky és Ronald Berger előadásában
- Alkalmazott kutatás és ipari gyakorlatról Barna József kereskedelmi tanácsos és Zai Péter a Technoplast McD Kft. Igazgatójának előadásában
- Az autóipari Innováció eszközeit ismertette Iveta Vesešová a Siemens Industry Software - PLM igazgatója
- Trnava – a régió innovációs bástyája – Tibor Mikuš Nagyszombat Megyei Önkormányzatának elnöke.
- PSZME és az alkalmazott kutatás a gépiparban a KKV-k számára – előadást tartotta Marián Peciar a Pozsonyi Szlovák Műszaki Egyetem rektorhelyettese
- A PSA Peageot Citroen Slavakia – regoinális innovációk kezdeményezője című előadást a PSA kommunikációs igazgatója Peter Švec tartotta
- Szlovák-francia együttműködés fejlesztéséről hallhattunk előadást Mr. Dauger a „Pôle Automobile Bourgogne vezérigazgatójának előadásában
A pályázat következő rendezvénye a budapesti MACH-TECH kiállításon való megjelenés, ahol a szlovák partnerrel közös standon képviselteti magát a NOHAC.
|
2011. április 7. NOHAC rendezvény - osztrák munkavállalás
|
|
Forrás: BOKIK
2011. április 7-én tartotta közös rendezvényét a NOHAC (Észak-Magyarországi Autóipari Beszállítói Klaszter) és a BOKIK a címben szereplő témakörben. Mint az ismeretes, 2011. május 1-jétől megszűnnek az utolsó akadályok is a személyek és szolgáltatások EU-n belüli szabad áramlásában, így a külföldi munkavállalás kérdései rendkívül aktuálissá váltak. Nyugati szomszédunk eddig is frekventált területnek számított, nem véletlen tehát, hogy éppen Ausztriából hívtak előadókat, a lehetőségek, előírások pontosabb megismerése céljából. Avatott szakemberek világítottak rá a fontosabb tudnivalókra: Mag. Wolfgang Friedl, osztrák ügyvéd és Dr. Hahn Fanni, magyar ügyvéd/osztrák európai közösségi jogász.
A működés általános feltételei
Wolfgang Friedl a teljesebb megközelítés érdekében keretrendszerbe foglalta a munkavállalás különböző lehetőségeit. Az országban érvényes társadalombiztosítás, adó-, környezetvédelmi és egyéb rendelkezések természetesen mind a munkavállalók, mind a vállalkozás szabadságára vonatkoznak, szabályozásuk azonban nem azonos jogszabályokban történik. Az osztrák polgárjogi előírások szerint a vállalkozóként végzett tevékenység a vállalkozói szerződésekben, a munkavállalás pedig a szolgálati szerződésekben köttetik meg a felek között.
A szabályozás szerint azonos státuszt kell adni a külföldi szolgáltatóknak is, ugyanolyan feltételeket kell teremteni, mint a hazai vállalkozásoknak.
A munkavállalás körülményeit a kollektív szerződések határozzák meg. E szerződéseket a munkaadók és munkavállalók egyesületei kötik (pl. munkaadó oldalról: kamarák, munkavállalóiról: szakszervezetek), általában egy év időtartamra.
Funkciói:
- védelem (minimális, kötelező szabályok, főként a munkavállaló érdekében)
- békéltetés
- egységes feltételrendszer teremtés (mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára).
A szerződéseket szakmai egyesületek kötik, de természetesen azokra is vonatkozik, akik ebben nem vettek részt. A minimális feltételeket tartalmazzák, amelytől kizárólag a munkavállaló javára lehetséges eltérés. Adó tekintetében Ausztriában ÁFA, vállalkozói adó, társasági adó és nyereségadó megfizetésével kell számolni.
Vigyázat! Fokozott felelősségvállalás
Hahn Fanni arra a szigorúbb feltételrendszerre hívta fel a figyelmet, ami a magyar szabályozáshoz képest fokozott figyelmet igényel. Ilyen például az alvállalkozókért történő felelősségvállalás, az osztrák jog szerint a szolgáltatásba történő bevonásuk esetén az eredeti szerződő felelős tevékenységükért. (Ennek megváltása a vállalkozói díj 20 százalékának befizetése esetén lehetséges.)
A „Bérdömping törvény”, amely a külföldről érkezők munkavállalásának kérdéseit szabályozza, nem csak azt írja elő, hogy az ágazati szerződések rájuk is vonatkoznak, de az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatást, bejelentési kötelezettséget és ellenőrzést is. A Kompetencia Centrum hatósági ellenőrzési lehetőségei kiterjednek a munkahelyre történő belépésre, az iratbetekintésre és a felvilágosítás kérésére is.
Aprópénzre váltva
Kihasználva a lehetőséget a hallgatóság konkrét kérdésekben kérte a szakértők tanácsát: minek minősül pl., ha valaki heti öt napot tartózkodik Ausztriában és a hétvégét Magyarországon tölti, továbbá nem rendelkezik kint telephellyel, jár-e támogatás gyermek után a kint élő családoknak, mi történik, ha munkavállalói szerződés keretében magyar vállalkozó saját eszközeivel dolgozik odakint, stb.
Nincs kétség – ha óvatosan, tapogatózva is, de egyértelmű a magyar vállalkozások érdeklődése az osztrák piac felé.
|
2011. március 29. - NOHAC-MAJOSZ-KVALIKON közös rendezvénye
|
|
Az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter elnevezésű 2 éves pályázat keretén belül,
2011 március 29-én a NOHAC-MAJOSZ-KVALIKON közös szervezésében autóipari benchmarking és best practise fórum, valamint beszállítói üzleti kooperációs börze került megrendezésre.
A rendezvényen 40 vállalat képviseltette magát előadásokkal, cégbemutatókkal, jó gyakorlatok bemutatásával.
A NOHAC tagjai közül 5-en vettek részt:
Róna-Plast 2000 Kft.
Hőker Kft.
Wet-Wipe Kft.
K&T Hardmetal Kft.
Delta-Tech Kft.
A rendezvény sikeresen ért véget, már az esemény napján születtek konkrét megállapodások, minden résztvevő maximálisan elégedett volt.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az ERFA társfinanszírozásával valósult meg. |
2011. február 10. - NOHAC benchmarking klub rendezvény a BOKIK-ban
|
|
2011. február 10-én 10 órakor Benchmarking klub rendezvény került megrendezésre a BOKIK Szentpáli termében. A rendezvény előadója Nikodémusz Antal, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium főosztályvezetője volt, aki a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó pályázati forrásokat mutatta be. Az előadása után válaszolt a részvevők által feltett, a témához kapcsolódó számos kérdésre.
Az előadás végeztével a Pro Marketing cég az autóklaszter számára készített piackutatási munkájáról tartott prezentációt a NOHAC tagjainak.
A program zárásaként a februárban induló angol nyelvi képzéshez kapcsolódó tájékoztatóra került sor az oktatási anyagot elkészítő Virtuális Egyetemi Hálózat előadásában.
Képek a rendezvényről:
|
2010.SZEPTEMBER 17. - Buszgyártói Nyílt Nap Budapesten a MABUSZ szervezésében
|
|
Az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) 2010. szeptember 17-én bemutatkozási lehetőséget kapott a MABUSZ főtitkárától a Buszgyártói Nyílt Napon, melyen a magyar buszgyártó cégek közül jelen volt a KRAVTEX, az ARC, a Csaba Metál ás a JBUS. Terveink szerint a közeljövőben sikerül néhány buszgyártó cég képviselőjét Miskolcra invitálni, és egy beszállítói nap keretén belül a klaszter tagjai is bemutatkozhatnának a cégeknek egy későbbi beszállítói pozíció elnyerésének reményében. A Buszgyártói Nyílt Nap programja és a NOHAC bemutatkozó előadása |
2010.NOVEMBER 12. - Beszállítói nap -MAJOSZ-NOHAC közös rendezvény
|
|
2010. november 12-én a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ), valamint az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) közös szervezésében beszállítói napot tartunk többek között a SUZUKI Rt, az AUTOLIV, a LINAMAR, a MUSASHI, a MAGNA, valamint a SEWS cégek részvételével. A rendezvény a HUNGEXPO területén kerül megrendezésre délelőtt 10 órától délután 15 óráig.
Jelentkezéseket legkésőbb november 5-ig fogadunk el. Meghívó és program itt |
2010. OKTÓBER 21. - Sikeresen lezajlott a "Klaszterek határok nélkül" elnevezésű szlovák-magyar pályázat nyitókonferenciája
|
|
A 2010. október 21-én megrendezésre került konferencián mindkét partner részéről bemutatkoztak a támogató szervezetek képviselői, a Nyugat-szlovákiai Autóklaszter, a SARIO (ITD tükörcége), Trnava megye, a NADSME, magyar részről pedig az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC), a BOKIK, BAZ megye, valamint a Műanyagipari Klaszter. Az előadásokat követően kötetlen beszélgetéseket folytattak a szervezetek képviselői, és körvonalazódtak a december elejére Somorjára vagy Dunaszerdahelyre tervezett üzletember találkozó részletei is.
Az előadások anyagai letölthetők itt.
A rendezvényről készült fotók itt láthatók:
|
|
|