Küldöttgyűlést tartott az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter


E-mail

Tőkeerős beszállító cégek közössége
Küldöttgyűlést tartott az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter

"A BOKIK kiemelt területnek tekinti a megyében és a régióban az autóipart, illetve az autóipari beszállítói tevékenységet, éppen ezért a klaszter tevékenységének sikere érdekében kamarai erőforrásokat is mozgósít" – jelentette ki az Észak-magyarországi Autóipari Klaszter (NOHAC) május 20-án megtartott közgyűlésén Bihall Tamás, a BOKIK elnöke Miskolcon.


A 2006 végén alakult Észak-Magyarországi Autóipari Klaszter, amely Észak- és Kelet-Magyarország legerősebb szakmai szerveződése, a régió legnagyobb és a legtőkeerősebb cégeit foglalja magába. Célja, hogy a térség autóipari beszállítóinak társulása révén növelje azok versenyképességét, innovációs és jövedelemtermelő képességét, s így közelebb hozza tagjait az európai autógyártáshoz és az európai autógyártást partnereihez. A több mint 70 tagvállalatot tömörítő NOHAC gazdasági erejének növekedése várható, így a térség foglalkoztatásában is egyre nagyobb szerepet játszik majd.

Gazdasági erőtér
A közgyűlésen Bihall Tamás, a BOKIK elnöke hangsúlyozta, a kamara elszánt a klaszter támogatásában, és fontosnak tartja, hogy a NOHAC mihamarabb elmozduljon az üzlet felé, tehát valós piaci tevékenységet is folytasson.
"Ennek a térségnek a járműipar, a járműipari beszállítás meghatározó ágazata lesz, tehát meggyőződésem, hogy a klaszter sikerre van ítélve" – emelte ki az elnök. Elmondta azt is, hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat és Tatárföld között folyik a gazdasági együttműködés kialakítása, és ennek során tárgyaltak arról, hogy a KAMAZ járműgyár szeretne kialakítani egy európai bázist. Az elnök úgy vélte, ennek fontos részese lehet a NOHAC.
A klaszter akkreditációja kapcsán arról tájékoztatta a jelenlévőket, hogy a benyújtott pályázatot a bírálók szakmailag magas színvonalúnak minősítették, a végső döntésre azonban még várni kell, de természetesen bíznak a pozitív végkifejletben.
"A klaszter közössége olyan gazdasági erőtér, amelyet fejleszteni, támogatni kell" – zárta mondandóját Bihall Tamás.

Klasztertervek
A célunk az, hogy a klaszter tevékenységének köszönhetően tagvállalataink jobb helyzetbe kerüljenek, kompetenciájuk növekedjen. A NOHAC olyan katalizátor szerepet töltsön be, amely helyzetbe hozza a hozzánk csatlakozott, vagy csatlakozni szándékozó cégeket – mondta lapunknak Fükő László, a NOHAC elnöke.
A szakembertől megtudtuk, törekvéseik gyakorlati megvalósítása érdekében hoztak létre március elsejével öt szakbizottságot. Ezek a következők: Alkatrészgyártás és Technológiai Szakbizottság, Menedzsment rendszerek és Szolgáltatások Szakbizottság, Képzési és Szakképzési Szakbizottság, Innovációs és Kutatás-fejlesztési Szakbizottság, valamint IKT fejlesztési és Információtechnikai Szakbizottság.
Terveik szerint képzésekkel, információs rendezvényekkel segítik majd a tagok munkáját, szeretnének felkutatni és bemutatni olyan, már működő rendszereket, amelyek beilleszthetők a tagvállalatok struktúrájába.
"Gondolkodunk a klasztert működtető Kft. megerősítésén is, ami részben a tevékenységi kör bővítését jelenti. A Kft. taggyűlésén döntöttünk egy – a tagdíjakból elkülönített – egymillió forintos pályázati alap létrehozásáról. Az összegből – pályázat útján – a szakmai utak támogatására pályázhatnak majd a tagvállalatok. Összességében a klaszterélet fellendítése, a vállalatok kezdeményezéseinek élénkítése, a tagokat érintő információk átadása a célunk. Ha sikerül az akkreditációs pályázatunk – amiről Bihall elnök úr beszélt – az új helyzetet teremt, akkor újra kell gondolnunk, milyen intézkedési tervvel vágjunk neki a jövőnek. " – mondta Fükő László.


Erős tagok
Az autóipari klaszter nyolc évvel ezelőtt három vezető beszállító, valamint a BOKIK és a Miskolci Egyetem Innováció menedzsment Kooperációs Kutatási Központ részvételével alakult meg. Az alapítást követően számos további cég csatlakozott a NOHAC-hoz, amely mára 74 tagot számlál. A tagok többsége fém- és műanyag megmunkáló cég, de találunk köztük tervezőirodákat, tanúsítással és egyéb szolgáltatásokkal foglalkozó vállalkozásokat is. A klaszter tagvállalatai által foglalkoztatottak létszáma meghaladja a 12 000 főt, árbevételük megközelíti a 380 milliárd forintot, export árbevételük több mint 311 milliárd forint.
Igaz ugyan, hogy Észak-Magyarországot elkerülték a nagy autóipari befektető cégek – amelyek éppen a NOHAC tagvállalatait, mint beszállítói kört vonzhatnák –, de a dunántúli autógyárak mellett a szomszédos Szlovákia három autógyára, valamint a Kecskemétre települő Mercedes jó lehetőséget kínál cégeink számára.


Miért fontos az akkreditáció?
A klaszterek által elérhető jelentős források indokolttá teszik a klasztert alakító vállalkozási hálózatok előzetes szűrését. A klaszter akkreditáció legfontosabb célja, hogy kiválassza azokat a hálózati együttműködéseket, amelyek magas innovációs és export teljesítményükkel illetve az együttműködésben rejlő hatékonyságuk révén jelentős fejlesztési projekteket képesek megvalósítani valamint régiós viszonylatban is kiemelkedő teljesítmény elérésére képesek. Sikeres akkreditáció esetén a klaszter minden tagja 2 év időtartamra jogosultságot kap dedikált pályázatokon (pl.: GOP-1.2.1. és GOP-1.3.1/B ) való indulásra, illetve más pályázatokon (pl.: GOP-1.3.1/C, GOP-1.2.1/B ) egyéb előnyök, többletpontok megszerzésére. A pályázat nem jár automatikusan pénzösszeg elnyerésével. A klaszter akkreditáció további előnyei a klaszterek szempontjából:
-    Az Európai Unió által is elismert és támogatott fejlesztéspolitikai eszköz,
-    Az Akkreditált Innovációs Klaszter nemzetközi viszonylatban elismert "brand"
(forrás: www.klaszterfejlesztes.hu)

 

Az RFID előadás anyagai:

 

Az esemény képekben:

rfid_kep_01

rfid_kep_02

rfid_kep_03

rfid_kep_04

rfid_kep_05

rfid_kep_06

rfid_kep_07

rfid_kep_08

rfid_kep_09

rfid_kep_10

rfid_kep_11

rfid_kep_12

rfid_kep_13

rfid_kep_14

rfid_kep_15

rfid_kep_16

rfid_kep_17

rfid_kep_18

rfid_kep_19