Hazaviszi Lengyelországból a Panda gyártását a Fiat


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.06.15. forrás: Auto Pro

 

Több ezer munkahely megszűnését jelentheti Lengyelországban, hogy a Fiat Olaszországba viszi az új Pandák gyártását, miután az olasz szakszervezetek megállapodtak a cégvezetéssel.

Bár a döntés már régen megszületett az áthelyezésről, a napokban veszélybe került az olaszországi gyártás terve, mert a szakszervezetek nem mentek bele a vezetés által kért feltételekbe. Ezután a cég vezetése az olaszországi gyár bezárását helyezte kilátásba.

A Fiat eredetileg azt tervezte, hogy a Nápoly közelében lévő pomiglianói üzemet 700 millió eurós beruházással fejleszti, és a Fiat Pandák gyártását odatelepíti Lengyelországból. Cserébe a dolgozóknak azt kellett vállalniuk, hogy hosszabb lesz számukra a munkaidő: napi kettő helyett három műszakban, egy héten hat napon át kell dolgozniuk.

 

A vezetés és az érintett öt szakszervezet közül négy elfogadta a feltételeket a hét végén tartott utolsó egyeztetésen, és valószínű, hogy a keddi aláírás idejére az ötödik érdekképviseleti szervezet is belemegy a módosításokba.

A Pomiglianóban lévő üzem a Fiat öt olaszországi gyárának egyike, ahol ötezren dolgoznak, és tavaly 35 ezer autót állítottak elő. A Fiat tervei szerint a gyár kapacitását évi 280 ezerre akarják növelni. Az üzemben Alfa Romeókat is gyártanak. A társaságnál idén januárban jelentették be, hogy 2011 végén bezárják a szicíliai Termini Imeresében lévő Fiat-gyárat.

A Fiat a kormány nyomásának engedve vállalta, hogy jelentősen növeli belföldi gyártását, holott a külföldi üzemek produktívabbak, mint a hazaiak: az öt olaszországi gyár 22 ezer dolgozóval 650 ezer autót állít elő évente, a lengyelországi Tychy üzem 600 ezret 6100 emberrel, a brazil gyár 730 ezret 9400 dolgozóval.

Jobb hír a lengyeleknek, hogy Fiat Powertrain Technologies Bielsko-Biala-i üzemében megkezdte a Fiat 500-as modell 0,9 literes „twinair” motorjának a gyártását. Ezeket kezdetben a felső sziléziai iparvidéken Tychy városban készülő Fiat 500-as modellekbe szerelik be, majd később más Fiatokba, valamint egyéb autógyárak, a Ford és a GM modelljeibe is.
A Bielsko-Biala-i üzem az 1,3 literes „multijet” dízelmotorokat gyártja. A 300 millió eurós beruházással készült új gyártósor a tervek szerint évi 450 ezer motort állít majd elő. A hibrid hajtásláncokban is alkalmazható benzinmotor 65 és 85 lóerős szívó-, illetve 105 lóerős turbófeltöltős változatokban készül majd.