A termelőfolyamatok középpontjában


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.07.08. forrás: gyártástrend

A gyártáslogisztika (termeléslogisztika) mindig is az ipari termelőfolyamatok középpontjában állt, még akkor is, ha azt csak nemrég kezdték ekként nevezni. Gondoljunk csak Ford híres T modelljére, amelynél elsőként alkalmaztak – a magyar származású Galamb József által bevezetett – „futószalagot” (Galamb egyébként főkonstruktőrként a szintén magyar származású Farkas Jenővel és az amerikai Childe Willsszel együtt tervezte a T modellt). Rájöttek ugyanis, hogy sikeres, mindenki által megvásárolható autót – ahogy ezt annak idején Ford vizionálta – csak alacsonyan tartott árakkal és kitűnő minőséggel tudnak elérni.

Töretlenül tartja magát 

Ez azóta sem változott: sikeres gyártó nem létezhet korszerű gyártáslogisztikai rendszer nélkül. Természetesen a gyártáslogisztikai rendszer az iparágtól függ. Könnyen beláthatjuk, hogy egy autóbusz gyártásánál nem lehet ugyanazokat a termelési elveket használni, mint például a mobiltelefonokénál.  De abban mégis közös mind a kettő, hogy termeléslogisztika alkalmazásával mindkét gyártásnál a legalacsonyabb költségre és félkész termékben lekötött tőkére, a leggyorsabb átfutási időre, a legjobb minőségre, valamint a lehető legkevesebb felesleges munkára törekednek. A megvalósítás módja azonban más és más. A FlexLink a kisméretű, nagy volumenben gyártott termékek gyártáslogisztikai rendszereihez kínál megoldásokat.

Rendszereik alapját a tér minden irányába kanyarodni képes műanyag lánctagos konvejorok képezik. Ezekkel könnyedén lehet a gépek között kanyarodva az egyik gépről a másikra eljuttatni a gyártott terméket, legyen szó napi fogyasztási cikkről (élelmiszer, gyógyszer, háztartási-vegyipari termék), autóalkatrészről, elektronikai berendezésről vagy akár egy szemüveglencséről. És ez az utóbbi az, amelynek gyártása azért bizonyos mértékben eltér a T modellétől. Míg abból néhány változatot gyártottak hatalmas mennyiségben, addig a szemüveglencsék esetében mindegyik lencse más és más, és csak egy darabot (azaz egy párat) gyártanak belőle, méghozzá egyedi megrendelésre.

Beleillik a lean elvébe

Ennek megvalósítása szükségessé tette azt, hogy a logisztikában megismert definíció – a megfelelő áru a megfelelő időben a megfelelő helyen – új értelmet nyerjen. A „tömegben egyedit” gyártáskoncepciónál minden egyes terméket azonosítani kell, hiszen bár azok egyformának tűnnek, mégsem azok.  A szemüveglencsénél a paraméterek a páciens szemétől függnek, azokat különböző gépeken, különböző módon kell megmunkálni. A szemüveglencsék gyártásközi anyagmozgatásánál azonban ugyanúgy elvárják a hatékonyságot és a gazdaságosságot.

A szemüveglencse csak egy példa azokból az automatizált gyártási folyamatokból, amelyeket a FlexLink sikeresen megoldott az elmúlt 30 évben. A korszerű, konvejorokon alapuló gyártáslogisztikai megoldás nagyon jól illik a ma leannek nevezett koncepcióba, ennek az alapja ugyanis a veszteségek csökkentése. Egy jól megtervezett konvejorrendszer ugyanis nagymértékben megnöveli a gyártósor hatékonyságát és a dolgozók kihasználtságát. Hozzájárul emellett a minőség javításához, valamint az ergonómia és így a dolgozók motiváltságának növekedéséhez.