Lassulóban a kínai autó-boom?-India kínálkozik piaci alternatívaként


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.09.23. forrás: Világgazdaság

A júliusi értékesítési adatok megismerésekor kellemetlen meglepetés érte a kínai exportban és/vagy összeszerelésben érdekelt autógyárakat és autókereskedőket. Az értékesítési darabszám alakulása arra sarkallja az ágazat szereplőit, hogy ne csak a világ legnépesebb országában törekedjenek piaci pozícióik bővítésére.

 

Az évi több mint 10 milliós értékesítési darabszámmal a világ elsőszámú személyautó-piacává előlépett Kínában a júliusban forgalomba hozott gépkocsik száma nem érte el a 950 ezret. Ez ugyan 13,6 százalékkal még mindig meghaladja a múlt év júliusit, de egyrészt – ez 15 hónap óta a legalacsonyabb növekedési dinamika, másrészt – 9 százalékkal alacsonyabb a júniusban forgalomba hozott gépkocsik számánál.

Megtört a kínai autóértékesítés lendülete?

Ha igen, átmeneti vagy tartósnak ígérkező jelenségről van szó? Megtörténhet-e, hogy az autó-boom lelassulása a konjunkturális lehűlés, a gazdasági növekedés ütemének egy számjegyű tartományba történő visszaesésének jele?

Dieter Zetsche, a Daimler elnöke a júliusi értékesítési adatokat értékelve mindenesetre óvott attól, hogy „mindent egyoldalúan Kínára helyezzenek”, mivel a kínai gazdaság „sem fog végtelenül tovább növekedni”.

Az egyetlen piactól való nagyfokú függőség mindig nagy kockázatokat rejt magában, ezért kiegyensúlyozott, regionálisan is diverzifikált növekedési stratégiára van szükség, fogalmazott a Daimler első embere. A német autógyárak eddig nem panaszkodhattak a kínai piac fejlődésére. A Volkswagennek Kína már most a legjelentősebb piaca, az a Daimler pedig, melynek piacai sorában Kínát csak Németország és az Egyesült Államok előzi meg, 3 milliárd euró beruházásával öt éven belül el kívánja érni az évi 300 ezres kínai értékesítési darabszámot, ami csaknem ötszöröse a 2009. évinek.

Merre tovább?

Jelenleg mintegy 80 millió személygépkocsi fut a kínai utakon, s ezek száma szakértői vélemények szerint 2014-re 130 millió darabra emelkedik. Az viszont vitathatatlan, hogy a piac bővülésének korábbi lendülete megtört, melynek rövidtávon mutatkozó okai az ágazat állami forrásokkal való több éves támogatásában, s az előrehozott vásárlások ebből fakadó nagy számában, valamint az inflációnak a vásárlási kedvre gyakorolt fékező hatásában keresendőek.

A kínai autószalonokban mindenesetre megjelent az eladatlan járművek és a kereskedők által nyújtott különféle kedvezmények és ajánlatok jelensége. A Financial Times Deutschland című gazdasági-pénzügyi napilap idézi az IHS Global Insight szakértőjét, aki szerint az idén a Kínában forgalomba hozott gépkocsik száma 23 százalékkal mégis csak meghaladja a múlt évit, ez a dinamika azonban a jövő évben 8 százalékra mérséklődik, majd több éven keresztül 10 százalék körüli éves növekedési dinamika valószínűsíthető.

Felfedezni Indiát

Alternatívaként India kínálkozik – igaz, ott nem elsősorban a prémium-márkák, hanem az alacsonyabb kategóriájú gépkocsik iránt élénkül a kereslet. Júliusban Indiában 160 ezer gépkocsit hoztak forgalomba, 38 százalékkal többet, mint egy évvel korábban; más kérdés, hogy évi 2 milliós értékesítési darabszámmal India még mindig viszonylag kis felvevőpiacnak számít.

Ráadásul a piac felét a Suzuki érdekeltségébe tartozó Maruti uralja, ez volt az oka annak, hogy az elmúlt évben a Volkswagen együttműködési szövetségre lépett a japán cégcsoporttal.

Szakértői vélemények szerint az indiai autópiac bővülése az elkövetkező tíz évben stabil jelenség marad. Ennek egyik oka a lakosság demográfiai összetételével magyarázható. Az indiai lakosság fele ma fiatalabb 25 évnél, s egyelőre nem engedheti meg magának saját személyautó vásárlását, de ez az idő előre haladtával nyilvánvalóan változni fog.