Változó autópiac - Ázsia feljövőben, Európa visszaszorul


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.10.11. forrás: Gyártástrend

Súlypont-áthelyeződés a világ autóiparában Az új évezred első évtizedében Európából Ázsiába tevődött át a világ autótermelésének súlypontja. Az öreg kontinens országai közül csak Németország autógyárai tudtak úgy-ahogy lépést tartani az Európán kívüli versenytársakkal.

Tavaly Kína, Japán, Dél-Korea és India a világ autótermelésében elért együttes részesedése elérte a 45 százalékot, miközben a négy nagy nyugat-európai autógyártó nemzet, azaz Németország, Franciaország, Nagy-Britannia és Olaszország együttes részaránya a 2000. évi 21,3 százalékról 14,9 százalékra mérséklődött. E négy európai országból többé-kevésbé csak Németországnak sikerült megőriznie a világ autógyártásában elért korábbi részesedését.

Leelőzött Európa

A német autógyárak a 2009-es válságévben csaknem 6 százalékkal kevesebb gépkocsit állítottak elő a 2000. évinél, Angliában és Franciaországban ezzel szemben közel 40, Olaszországban pedig több mint 50 százalékos visszaesést regisztráltak a kilenc évvel korábbihoz képest.

Mindezek nyomán Németország az elmúlt évben a 4., Franciaország a 9., Nagy-Britannia a 13., Olaszország pedig a 18. helyet szerezte meg a világ autógyártó nemzeteinek sorában. Az elmúlt évtizedben Európa autógyártásában is számottevő változások történtek. Spanyolország – Németország után – a kontinens második legfontosabb autótermelőjévé lépett elő, ami a világ autógyártó országai sorában a 8. helyre volt elegendő. Az unió új tagországai közül Csehország a 15., Lengyelország pedig a 16. helyre küzdötte fel magát a világ autógyártói nemzetei sorában.

Expanziós pozícióharc

Az ázsiai, de mindenekelőtt a kelet-európai gyártók felzárkózásához a régi, nagy hagyományokkal rendelkező nyugat-európai gyárak expanziója is nagyban hozzájárult. A Lengyelországban előállított autók többsége Fiat márkájú, Spanyolországban és Csehországban jelentős számú francia és német típust gyártanak. Kínában a múlt évben 1,25 millió, Brazíliában 758 ezer, Spanyolországban pedig 566 ezer darab német típusú gépkocsi került le a gyártószalagokról.

A kölni IW gazdaságkutató intézet szakértője egy, a világ autóiparáról a közelmúltban megjelent tanulmányában hangsúlyozza, hogy a régi nagy márkák külföldi termelésének felfutása jellemzően nem az anyaországban, hazai értékesítésre előállított autókat szorította ki a piacról, hanem új piaci pozíciók megszerzését szolgálta. A német autóiparnak esélye van arra, hogy a múlt évi visszaesés után 2010-ben sikerül elérni a 2007. évi rekordszintet. A növekedés hordozóereje az export újbóli gyors emelkedése – 2010 első félévében a német autókivitel 44 százalékkal meghaladta a 2009 első hathavit.