A Fiat évtizedek után úgy gondolta, két henger is elég


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.10.12. forrás: Auto Pro

Több évtized után újra lehet tömeggyártású, kéthengeres új autót venni: a Fiat 85 lóerős, 875 cm3-es, turbója a világ legcsekélyebb CO2-kibocsátású benzinmotorja. Kicsit belenéztünk.

A TwinAir motorral hajtott Fiat 500 végsebessége 173 km/h, álló helyzetből mindössze 11 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Ehhez jelentős fogyasztás-csökkenés is társul: 4,0, illetve 4,1 l/100km Dualogic, illetve kézi sebességváltóval. Az autót ECO gombbal is felszerelték: a műszerfalon található gomb megnyomásával tovább csökkenthető a városi üzemanyag-fogyasztás, a modell kétféle üzemmódjával – normál és ECO – környezetbarát megoldást kínál.

 

Normál üzemmódban az ECO funkció nem aktív, a motor maximális forgatónyomatékát(145 Nm) leadja, így sportosabb az autó. ECO-ban a motor maximális forgatónyomatéka 100 Nm 2000/perc fordulatszámnál, ami elősegíti a takarékos üzemanyag-fogyasztást és a városi forgalomnak megfelelőbb vezetési stílust kínálja.
A 85 lóerős TwinAir-nél alapfelszerelés a Start&Stop rendszer. Ezzel nem csak az üzemanyag-fogyasztást mérsékli, hanem az utastér zajszintjét is. A rendszerhez társított váltási esedékesség kijelző (GSI, Gear Shift Indicator) emlékezteti a pilótát, amikor érdemes sebességet váltani.

A MultiAir lelke egy új, elektrohidraulikus szelepvezérlési rendszer, amely közvetlenül, a szívószelepeken keresztül – a fojtószelep alkalmazása nélkül – szabályozza a motorba jutó levegő mennyiségét, mérsékelve az üzemanyag-fogyasztást. A MultiAir – az égés szabályozása révén – a károsanyag-kibocsátást is csökkenti, valamint a hasonló lökettérfogatú, hagyományos benzinmotorokhoz képest számottevően jobb a teljesítménye.

 

A kéthengeres konstrukció – és a számos csökkentett súrlódású alkatrész – kategóriája legcsekélyebb belső súrlódású motorjává teszik az erőforrást. Számítógépes szimulációk révén határozták meg a termodinamikai hatásfok szempontjából optimális lökettérfogatot, illetve a legjobb áramlásdinamikai konfigurációt. Kiemelt figyelmet szenteltek a zajok és rezgések (NVH) mérséklésének, hogy a vibrációk terén legalább olyan jó teljesítményt mutasson a motor, mint egy négyhengeres, ugyanakkor megőrizze karakteres hangját. Kiegyensúlyozó tengelyt alkalmazva optimalizálták a rezgésszintet az alapjárattól a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszámokig.