Vergődik az európai újautók piaca


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2010.10.20. forrás: Auto Pro

 A roncsprémium akciók utószele is elült, az európai újautók piaca továbbra is csökkenő tendenciát mutat a JATO Dynamics legfrissebb havi sajtó-összefoglalója szerint. Összességében az európai újautó eladások 3,2%-kal maradnak el a 2009. év azonos időszakának számaitól. Nehéz a valós összehasonlítás, ugyanis a tavalyi évet a roncs-akciók „fújták fel” most már láthatóan irracionális mértékben, de néhány piac és egyes márkák ettől függetlenül is jelentős csökkenéssel zártak.
Az európai újautó értékesítések tradicionális fellegvárainak számító Anglia, Franciaország, Németország és Olaszország mind szenvedi a válság negatív hatásait és a 2010 szeptemberi számaik kivétel nélkül alulmúlják a tavaly szeptemberi értékesítési eredményeiket.

Mivel ezek a piacok az iparág nagy márkáinak hagyomásnyosan otthoni piacai, így az általános volumen-csökkenés az egyes márkáknál is erőteljesen éreztette a hatását. Az öt vezető márka – a Volkswagen, a Ford, az Opel/Vauxhall, a Renault és a Peugeot – átlagosan 9,7 %-os volumen csökkenést szenvedett el szeptemberben, míg a 2 legsikeresebb modell – a VW Golf és a Ford Fiesta – értékesítései 28,9 és 22,2 %-kal maradtak el a tavaly szeptemberi eredményektől.

David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője szerint a valós év-év szintű összehasonlítás továbbra is nehézkes, az már világos, hogy Európában az „5 nagy” sem váltotta be a globális volumenmárkák értékesítési reményeit. Pedig számítottak e piacok erejére, így azonban a növekedés reményében a nagy gyártóknak már Európán túlra kell tekintgetniük.

Márkák teljesítményeBár szeptemberben értékesítései közel negyedével estek vissza (-19,1 %), a Ford javított az évközi pozícióján és visszakerült a márkák sorában a második helyre, megelőzve ezzel a Renault-t az év első kilenc hónapjában. A Mercedes és a BMW is biztosította mára magának a helyet a Top 10-es márkalistán, megelőzve ezzel a Toyotát szeptemberben.

Modellek teljesítménye
A Volkswagen Polo az egyetlen top 10-es szereplő, mely a mai csökkenő trendek ellenére is növekedést produkált szeptemberben. Bár a bázisszámok még az előző generációs modell értékesítéseit tükrözik, a fejlődés mindenképpen figyelemre méltó a versenytársaihoz képest.

A Fiat gondjait a Punto 10. helyezése tükrözi leginkább, míg a Panda már lecsúszott a tízes tabelláról. Ha belenézünk a márka olaszországi számaiba, akkor nincs min csodálkozni, ugyanis a Punto eladásai 32,8, a Pandáé pedig 31 %-kal maradnak el az egy évvel ezelőtti hazai eredményektől.

Országos trendek
Egyre több piac mutat javuló tendenciát az újautó eladások terén, de a kontinens sikerét valójában az „5 nagy” (Anglia, Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) határozza meg.

A szeptember Angliában kiemelt időszak az újautó eladásokban, ekkor lesz nyilvános a kétévente változó forgalombahelyezési szabályzat, valamint hagyományosan erős értékesítési hónapnak számít. A 2009-hez mért 8,9 %-os piacesés itt is a roncsprémiumok kifutása utáni depresszív állapotot tükrözi.

A nyugati trendekkel ellentétben a legtöbb kelet-európai és balti piac visszatért a növekedési pályára, bár a 2009-es bázis számok igen alacsonyak, ugyanis ezeket a piacokat a tavalyi év hasonló időszakában érte el a válság mélypontja.

David Di Girolamo így foglalja össze a piaci eseményeket: Európa túl van már a roncs akciók nyújtotta előnyökön és csapdákon egyaránt, most a lassú talpraállás időszaka következik. A kérdés viszont megmarad: mikor nyeri vissza egykori erejét az „5 nagy”?