A szlovák járműipar erős és gyenge pontjai - magyar szemmel


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

 

 

Ezt már az ezredforduló környékén is felismerték, és a gazdaságirányítás az elektronikai cégek felé fordult.  Ez a lépés racionálisnak mondható, hiszen egy korszerű személygépkocsi árának 35-40 %-át ma már az elektronikai termékek teszik ki. Az elektromos autó fejlesztésben és gyártásban Szlovákiában mindhárom autógyárnál várható előrelépés.

Dr. Sipos Mihály felhívja a figyelmet arra, hogy a szlovák gazdaságban második legnagyobb volumenű  – hazánkban első helyen álló – elektronikai ipar kutatására eddig nem fektettek kellő hangsúlyt, pedig a Magyarország számára oly jelentős iparágban Szlovákia ismét erős konkurens a tőkevonzásban, a gyártáskapacitás kiépítésében.

A tanulmány teljes terjedelemben itt olvasható, vagy a Nemzetgazdasági Minisztérim honlapjáról letölthető.

2010.10.27. forrás: Auto pro

 Erős a szlovák járműipar, ezzel együtt a nemzetgazdaság válságérzékenysége is – írja magyar szempontokat is mérlegelő tanulmányában a szaktárca elemzője, Dr. Sipos Mihály. A járműipar Szlovákiában címmel készített színvonalas tanulmányt Dr. Sipos Mihály, a Nemzetgazdasági Minisztériumszakmai tanácsadója. Az elemzés bemutatja azokat a tényezőket, amelyek következtében Szlovákia világelső lett az ezer főre jutó újautó-gyártásban – tavaly a külkereskedelmi forgalom 13,1 %-át adta a járműipar. (Magyarországon ez 7,7 %). Az országban évente egymillió személygépkocsit lehetne előállítani, a 2008-as csúcsévben az iparág 570 ezret gyártott – a múlt évben ennél mintegy ötödével kevesebb, 460 ezer darab autó készült.

A válság a jobban értékesíthető alacsonyabb árkategóriájú, modern autókat gyártó PSA-t és a KIA-t kevésbé érintette, mint magas árfekvésű járműveket készítő VW-t, de ők is a tervezett bővítések, illetve termelésfelfuttatások visszafogására kényszerültek. A VW ere az alsó kategóriás családi autó (Family, UP!) gyártásának bevezetésével reagált.

A szövetségi állam szétválása után jelentős, autóipart kiszolgáló, gépipari gyártó bázis és szakképzett munkaerő maradt Szlovákiában, de fontos a beszállítói ipar tradicionális jelenléte, mint pl. a Matador abroncsgyár. A pozsonyi Volkswagen gyár korábban Skoda tulajdonban volt és a közös csehszlovák autógyártás egyik fontos elemét jelentette.

Az 1990. utáni szlovák kormányok többsége azonos szemlélettel fordult az iparág felé. 1998-ban külön iparági fejlesztési programot fogadtak el. Figyelemreméltóan megnőtt az autóipart kiszolgáló szakemberképzés is: 1998 és 2006 között megtriplázódott a felsőfokú műszaki végzettséget szerzett hallgatók száma, 2006-ban már 9500 hallgató vehette át diplomáját.

A sztrádaépítési prioritásokat is az autóipari fejlesztésekkel összhangban állapították meg – ilyen a Pozsony-Zsolna vonal megépítése. Szlovákiában az iparág vezető cégei a nemzetgazdaság részévé váltak – eltérően Magyarországtól, ahol a legnagyobb gyártók – Audi, GM-Opel – enklávé jelleggel működnek. Szlovákia felismerte, hogy a járműipar dominanciája egyoldalúvá és érzékennyé tette a nemzetgazdaságot. A pénzügyminiszter tavaly úgy nyilatkozott, hogy „Szlovákia hibát követett el, amikor gazdaságát túl szorosan az autóipar fejlesztéséhez kötötte”.