2010.10.28. forrás: Auto Pro
A Mazda Motor Corporation a közelmúltban új részleteket közölt következő generációs hajtáslánc-fejlesztéseinek eredményeiről, melyet összefoglalóan SKYACTIV-nak nevez.
A fejlesztés keretében teljesen új motorokat, sebességváltókat, karosszériákat és padlólemezeket mutat be 2011-től kezdődően, ezáltal a Mazda modellek fogyasztása jelentősen csökken, ill. alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szintet érnek el. A folyamat fontos része a megszokott hajtásláncok optimalizációja mellett az autók súlyának csökkentése – az ún. grammstratégia, mint a márka egyik legalapvetőbb jellemzője. A későbbi fázisokban a fékenergia-visszanyerő, ill. a hibrid rendszerek bevezetése is várható. A Mazda azt várja, hogy - a 2008-as szinthez képest - autóinak átlagos fogyasztása 30 %-kal csökkenjen 2015-ig.
A SKYACTIV-G benzinmotor például elektromos hajtási elem segítsége nélkül fogja elérni az eddigiekben csak a hibrideknél tapasztalt fogyasztási szintet. Ez a hatékony, közvetlen befecskendezéses benzinmotor 14.0:1-es sűrítési aránnyal dolgozik, amely a legnagyobb, melyet idáig elértek egy sorozatgyártású benzinmotornál. Ez lehetővé teszi, hogy 15 %-kal alacsonyabb fogyasztás mellett 15 %-kal nagyobb legyen a nyomaték, amely a mindennapi használatban jobb vezethetőséget is eredményez.
Az új SKYACTIV-D dízelmotor 14.0:1-es sűrítési aránya is rekord, csak épp fordítva: ez a legalacsonyabb, melyet egy sorozatgyártású dízelmotor esetében elértek. Ez különösen tiszta égést jelent, valamint 20 %-os fogyasztás-csökkenést. Ez a dízelmotor teljesíteni fogja az Euro6 előírásokat a nitrogén-oxid mennyiség drága, utólagos csökkentése nélkül. A motor kétfázisú turbó-feltöltője pedig lehetővé teszi a gyors és direkt reakciót kis és nagy sebességnél is, ill. nyomatékos az alsó és a felső tartományokban is, akár 5200 fordulat/percig.
A Mazda egy új automatikus váltót is fejleszt SKYACTIV-Drive néven, amely ötvözi a konvencionális automata, CVT és dupla-kuplungos váltók előnyeit. Az automatikus váltó hidrodinamikus tengelykapcsolójának mechanikus zárási tartományát nagymértékben szélesítették, ezzel növelték a nyomaték adagolásának és leadásának hatékonyságát. Mindez olyan direkt vezetési érzetet eredményez, amely a kézi váltós autózáshoz hasonló. Az új SKYACTIV-Drive 7 %-os fogyasztáscsökkenést jelent az aktuális automatikus váltókhoz képest.
Az új SKYACTIV-MT kézi váltó különösen könnyű és kompakt kialakítású, súrlódási veszteségeit csökkentették, amely szintén hozzájárul a fogyasztás-mérsékléshez. Mérete lehetővé teszi a kis helyre történő beépítést, rövid karja pedig sportautós váltási érzetet biztosít.
A Mazda elsősorban a súly „lefaragásában” látja a fogyasztáscsökkentés és a károsanyag-kibocsátás mérséklésének kulcsát. Ebben nagy szerepet játszik majd az új SKYACTIV-futómű, új padlólemezzel és a SKYACTIV karosszéria, mely új szerkezetet kap: a frissen fejlesztett, nagy merevségű váz 8 %-kal könnyebb és 30 %-kal merevebb – ötvözi a kiváló biztonsági tulajdonságokat és az agilis kezelhetőség ígéretét. A könnyítést leginkább nagy szilárdságú acélok és optimalizált kötőanyagok használatával érték el. A SKYACTIV karosszériát szintén új fejlesztésű felfüggesztések fogják kiegészíteni, melyek 14 %-kal könnyebbek az aktuális verziónál, így a jövőben a Mazdák még precízebben irányíthatóak lesznek, menetkomfortjuk növekszik. |