Autó és újrahasznosítás – Mert ez műanyag! |
![]() |
2010.november 24. forrás: Auto Pro Több mint 140 kilogramm műanyag van egy mai autóban, s minden kiló 7,5 liter benzint takarít meg a kocsi életciklusa során. Az autóipari műanyag újrahasznosításáról tartottak nagy érdeklődéssel kísért szakmai fórumot szerdán Kecskeméten. ![]() – Knorr-Bremse volt az egyik első és legnagyobb cég, amely idehozta fejlesztését Magyarországra – ezt még a levezető elnök mondta, mintegy dicséretként. Nagy István megvalósult ipari alkalmazáson keresztül mutatta be a műanyagok hasznosítását. A kecskeméti gyár a haszongépjárművekhez tartozik, Pesten a vasútágazat van, mellette pedig egy komoly fejlesztő intézet dolgozik. Komolyak a műszaki követelmények is, -40, ritkán -60 foktól jellemzően +80 fokig kell bírnia a fékalkatrészeknek, motortérben ez felmehet 120-130 fokig is. A költséges fémforgácsolás a meneteknél kiváltható fröccsöntött menettel, jellemzően M5 és M22 méret között, az utóbbinál már 40-50 Nm a meghúzási nyomaték. Probléma, hogy a műanyagnál ez nem nagyon mehet 25 Nm fölé. Valamint 25-ször meghúzni és kioldani, ezt ki kell bírnia egy átlagos szerelésű – nem mozgó – fékalkatrésznek. További kutatást igényel még a többszöri becsavarás oldás kérdése.
A Knorr-Bremse már régóta dolgozik azon, hogy a kapcsolófejet – kutyafejet – ki lehessen fröccsenteni műanyagból is. Új dizájn is kellet a kapcsolófejhez – mert ez műanyag! A cél: egy szerszámmal fröccsenteni, plusz kopásállóság biztosítása, hiszen tízezer feletti össze és szétkapcsolást minimum ki kell bírnia ennek a pót- és a gépes kocsit összekötő légfékalkatrésznek. Nagy István elismerte, hogy a műanyag jobban kopik, de nem annyival, hogy ez veszélyeztetné a funkcionalitást.
Lukács Pál, a Kecskeméti Főiskola tudományos munkatársa beszélt a Mercedes és a Kecskeméti Főiskola együttműködésről: a gépjárműves tanszék alapjait most rakják le. Szó esett a közös tananyagfejlesztésről a BME-vel, plusz egy függő pályázatról, az új tanszék infrastruktúrájának létrehozására. Félévente frissítik ugyan az autógyárak a bontási katalógust, de ezt kevesen lapozgatják, a bontó csak azzal dolgozik, amit el tud adni. Ma már belefröccsentik az alkatrészekbe a bontási információkat, de ettől még mindig nagyon vegyes a műanyag. Pedig a kötelező újrahasznosítási arányszám 80 százalékos, de ez még növekszik. Amíg sok volt a fém, addig ez simán lehetett teljesíteni, 2015-re azonban 90 százalék fölé emelkedik a kötelező újrahasznosítás.
Az előadó kitért a magyar alaphelyzetre is: 80-90 ezer roncsautó keletkezik évente, 260 regisztrált bontó és fele ennyi feketén működő dolgozik. 240 ezer volt a csúcs a hazai újautó-eladásban, idén 70 ezer sem lesz, vergődik is a négyszeresen túlméretezett dealerhálózat. És a magyarok nagyon trükkösek, hogy ne kerüljön pénzbe megszabadulni a roncsautótól Van átmeneti kivonás: leadom egy bontóba, majd jelzem hogy ellopták, ideiglenesen kivonják 10 évre, majd mindenki elfelejti. Vagy hamis adásvételi készül, pl. Szerbiába került az autó, és nincs semmilyen ellenőrzés. A bezúzók sem kapják meg azt a színes fémet az autóbontás után, amit remélnek, mert a kocsit előbontja a rafináltabb vállalkozás. Plusz még benne van a csomagtartóba néhány festékes doboz és gumiabroncs. A bontós inkább vállalja, hogy levonnak a fémsúlyból 8-10 százalékot a roncsban marad „nem fémért”, de így sem jár rosszul. |