Évente 5 milliárd adót hozhat Kecskemétnek a Mercedes


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 
Szemereyné Pataki Klaudia: – A Mercedes vezetőivel gyakorlatilag napi telefonos kapcsolatban vagyunk, és szinte hetente találkozunk személyesen is. Igaz, a beruházás menete a legkevésbé téma, hiszen az megy a maga útján. Ugyanakkor akár az építkezés során, akár a mindennapi életben számos olyan kisebb-nagyobb problémája adódhat a német vezetésnek és a dolgozóknak, amit helyismeret hiányában egyelőre csak segítséggel tudnak megoldani. Mi pedig segítünk, ez a dolgunk. Ezen kívül számos közös feladatunk van, például a szakképzés. Tárgyalófélként pedig természetesen elfogadtak, hiszen az önkormányzat volt mindvégig a legfontosabb partnerük.  Ezt egyébként a Mercedes vezetése is folyamatosan hangsúlyozza.

Baross: – Igaz a hír, hogy a Mercedes beruházásnak köszönhetően várhatóan közel tízezer fővel növekszik a város lakosságszáma?

– Igen, nagyjából erre lehet számítani. Ez a lakosságszám növekedés abból adódik, hogy egyrészt a Mercedeshez jönnek német dolgozók, illetve hazai szakemberek, érkeznek majd beszállítók, és nyilvánvalóan a többség a családjával együtt költözik Kecskemétre. Ez nagy kihívás az önkormányzat számára is, fel kell rá készülnünk. Ezért dolgozunk egyebek között a közlekedésfejlesztésen, ezért kell óvodai, bölcsődei férőhelyeket bővítenünk, bérlakásokat építtetnünk. Összehangolt csapatmunka folyik minden téren, bizonyosan megbirkózunk a felad

– Vegyesen. A Mercedes semmilyen formában nem határozza meg a dolgozóinak, hogy ki hova költözhet, hol bérelhet lakást. A lakóparkra azért van szükség, hogy legyen elegendő, megfelelő minőségű bérlakás. A dolgozók maguk döntik el, hogy azt választják-e vagy sem. Baloghné:

– Sokakat érdekel, hogy a Mercedes által meghirdetett állásokról hol lehet információt szerezni?

– Szemereyné Pataki Klaudia: - A Mercedes Benz Manufacturing Hungary Kft. folyamatosan hirdeti az állásokat. Első kézből ezeket az információkat a www.career.daimler.com/kecskemet honlapon lehet megtalálni.

 

 Jucus: – Van-e már valamiféle háttér megállapodás arról, hogy a Mercedes támogatja-e majd Kecskeméten a sportot, mint ahogyan Győrben az Audi a kézilabdacsapatot?

– Ilyen megállapodásról érthető módon csak az üzem beindulását követően lehet majd beszélni. Addig ugyanis a cégnek csak kiadásai vannak, nem pedig bevétele és haszna.

Turaid: – 800 millió eurós beruházással épül meg a Mercedes gyár Kecskeméten. A város nagyságrendileg milyen bevételekre számíthat évente a cégóriástól?

– A bevételekben nyilvánvalóan az iparűzési adó lesz a legjelentősebb és „leglátványosabb" tétel. Realitásnak tűnik, hogy a Mercedes és a beszállítók együttes iparűzési adóbefizetése évi ötmilliárd forint körül lesz. Ez azt jelenti, hogy a város iparűzési adóbevétele gyakorlatilag megduplázódik. Ha már rákérdezett, akkor itt szeretnék tisztázni: a Mercedes nem kap iparűzési adókedvezményt, és a törvény szerint nem is kaphat. Erre 2007. óta nincs lehetőség, azóta egy-egy településen belül az önkormányzatok nem kivételezhetnek egyetlen vállalkozással sem. Csak azt dönthetik el, hogy legyen-e  ilyen adó, és ha igen, akkor érje-e el a maximális két százalékot vagy sem. Kecskemét egyébként a megyeszékhelyek között elsőként döntött úgy még 2007-ben, hogy az akkor 2 százalékos iparűzési adót fokozatosan, évente egytized százalékponttal csökkenti 1,6 százalékra.

Sutka: – Komoly műszaki képzés folyik a Kecskeméti Főiskolán, segít-e majd a város abban, hogy az itt tanulók gyakorlati képzésen vehessenek részt a Mercedesnél?

– Természetesen, hosszú hónapok óta ezen dolgozunk, és a Mercedes is ezt akarja. Németországban régóta úgynevezett duális képzés zajlik, amelynek lényege, hogy a felsőfokú tanulmányokat folytató hallgatók és a szakképzésben részt vevő fiatalok a gyakorlati ismereteket a piaci szereplőknél, azaz a leendő munkaadóknál szerzik meg. A duális képzés bevezetése most már itthon is a kormány célkitűzése. Kecskemét ebben előbbre jár. A szereplők – közöttük önkormányzatunk – összehangolt munkájának köszönhetően a főiskola és a Mercedes már aláírta a duális képzésre is vonatkozó együttműködési megállapodást, és éppen ezen a héten születik egy ugyanilyen szándéknyilatkozat a Mercedes, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara valamint az önkormányzat között. Jövő tanévtől öt új járműipari szakmát oktatnak majd a kecskeméti önkormányzat fenntartásában lévő szakképző intézményekben, és a tanulók gyakorlati képzése a cégeknél, elsősorban a Mercedesnél zajlik majd.

K. Krisz079: – A telekper mennyire befolyásolja a beruházás végkifejletét? Sokáig csend volt, már azt hittem megegyeztek, erre nemrég jött a hír, hogy a per még mindig tart.

– A per az egykori tulajdonosok és a velük opciós szerződést kötő társaság között zajlik, ahhoz sem az önkormányzatnak, sem a Mercedesnek nincs köze. A volt tulajdonosok nem a telek miatt pereskednek, hanem a jutalék mértékét kifogásolják. Első perctől kezdve félreértés volt az, hogy ez bármit változtatna a beruházás menetén, ütemén, hiszen a terület végig per- és tehermentes volt, szó sincs arról, hogy a gazdák a földjüket akarnák visszakapni. Ez az ő ügyük, nekünk és a Mercedesnek annyi közünk van hozzá, mint bárki másnak: a sajtóból értesülünk a bírósági fejleményekről.

2010. december 09. forrás: Auto Pro

  – A Mercedes és a hozzá kapcsolódó beszállítók együttes iparűzési adóbefizetése évi ötmilliárd forint körül lesz, Kecskemét bevétele ebből a forrásból gyakorlatilag megduplázódik – nyilatkozta a beruházásért felelős alpolgármester asszony Szemereyné Pataki Klaudiával a delmagyar.hu készített online-interjút, hozzá tartoznak még a gazdasági kapcsolatok, az önkormányzati tulajdonú társaságok és a szakképző intézmények is. A teljes beszélgetést itt olvashatják, portálunk ezúttal a Mercedeshez kapcsolódó olvasói kérdésekre és válaszokra koncentrált.

Szabó Ágnes: – Milyen gyakran egyeztetnek a Mercedes vezetőivel a beruházás állapotáról? Illetve hogy érzi, teljesen elfogadták már, mint tárgyalópartner?