Peking húzta be az európai autóipar kézifékét


E-mail
Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

2011.01.02. forrás: Auto Pro

Hétfőn meredek, 5 százalékos gyengüléssel reagáltak a német autóipari részvények arra a hírre, hogy Pekingben 2011-ben az ideinél 50 százalékkal kevesebb forgalmi engedélyt adnak ki, kezelendő a közlekedési káoszt. A hír áttételesen Magyarországot is érintheti.

Mindez abban a hírben látott napvilágot, miszerint Németországban 5 százalékkal nőhet a feldolgozóipar teljesítménye jövőre, és 70 ezer új munkahely jöhet létre a szektorban. Ám az erős autóipari kitettség a fellendülés egyoldalúságát is jelzi.

 

A német kereskedelmi és iparkamarák szövetsége (DIHK) szerint Magyarország első számú gazdasági – igen jelentős autóipari – partnerénél jövőre is a feldolgozóipar lesz a fellendülés motorja. A szektor éves szinten 5 százalékos növekedése kétszer nagyobb, mint a hazai össztermék (GDP) várható bővülése.

A munkahelyteremtésben is az iparé a legfontosabb szerep; jövőre összesen 300 ezer új állás jöhet létre a legnagyobb európai gazdaságban, ebből pedig arányaiban a legtöbb, 70 ezer éppen az iparvállalatoknál – mondta Hans Heinrich Driftmann, a DIHK elnöke a Frankfurter Allgemeine című lapnak.

A német ipar fellendülése azonban korántsem kiegyensúlyozott, erősen függ a kínai kereslet alakulásától. Különösen az autógyártók és az ágazatban dolgozó beszállítók számára fontos a dinamikusan bővülő kínai piac, amelynek jelentőségét jól mutatja, hogy hétfő délelőtt a frankfurti tőzsdén jelentősen gyengültek az autóipari részvények a Handelsblatt egy beszámolójára reagálva. És ami ebben a szektorban a németeket sújtja, az bennünket, magyarokat is érint.

Az üzleti lap arról írt hétfői számában, hogy a 22 millió lakosú Pekingben jövőre feleannyi új autóra adnak ki forgalomba helyezési engedélyt, mint idén, hogy megfékezzék a városon eluralkodó közlekedési káoszt, az állandó dugókat. Ez nem csupán a kínai főváros mérete miatt sújthatja az autógyártókat, hanem azért is, mert a pekingi hatóságok döntései meghatározzák az egész országban érvényesülő közlekedéspolitikát – írta a Handelsblatt.

 

A rendelet szerint 2011-ben 240 ezer új rendszám talál majd gazdára és a vásárlók lottó szisztéma alapján jutnak majd a rendszámokhoz, melyek 88 %-a egyéni vásárlókhoz fog kerülni. Eközben a bevándorlók csak abban az esetben vásárolhatnak új autót, amennyiben legalább 5 éve fizetnek adót és társadalombiztosítást Pekingben. A Nomura Securities az új rendelet hallatán közölte, hogy a kínai autóeladások előrejelzését 19,6 millió darabra fogja mérsékelni. 2010 december 19-én 4,8 millió bejegyzett autó közlekedett Pekingben, s ez a szám 700 ezerrel magasabb, mint amit az év elején regisztráltak. Ö év alatt több mint 2 millióval nőtt a városban közlekedő autók száma, ami a helyi hatóságok szerint aggasztónak mondható.